مریم ضیغمی- «محسن علیاکبری» یکی از نخستین سینماگرانی است که بهعنوان «مدیر تولید» و «تهیهکننده» به دنبال فیلمهای دفاع مقدسی رفت و تاکنون یکی از تهیهکنندگان پرکار در حوزه ساخت فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی با موضوعات تاریخی بوده است. روایت او از فیلم سازی در سالهای جنگ و تفاوت آن با شرایط امروز، حاوی نکات قابل تأملی است. «علی اکبری» این روزها سریال «روزهای ابدی» را روی آنتن دارد و بهانه گفت و گوی ما شد تا از شرایط تولید این سریال برای مان بگوید؛ سریالی که به وقایع مختلف انقلاب اسلامی می پردازد.
چه شد تهیه پروژه سنگین «روزهای ابدی» را در دست گرفتید؟
علاقه بسیاری به کارهای تاریخی و دفاع مقدس دارم و سعی کردم شروع کارم در سینما با کارهای دفاع مقدس باشد. با «بلمی به سوی ساحل» وارد سینما شدم و در ادامه «پرواز در شب» و در تداوم آن با زنده یاد «فرج ا... سلحشور» تله تئاتر «ایوب پیامبر(ع)»، بعد از آن سریال های «اصحاب کهف» و «مریم مقدس» را کار کردیم.
حس میکنم رسالت حضورم در عرصه هنر هفتم بیشتر پرداختن به موضوعاتی است که ارزش مطرح کردن را داشته باشند و باری به هر جهت نباشند که فقط ما بیاییم و اثری را تولید کنیم. سعی کردم انتخاب هایم به گونهای باشد که تاثیری در رشد جامعه داشته باشد.
در سریال «روزهای ابدی» چه ویژگی تاریخی شما را جذب کرد تا آن را تهیه کنید؟
واگویی و بازگویی مقطع انقلاب اسلامی جزو خواسته های درونی من بود. گروهک ها را می شناختیم و این نکته برای جوان های امروز کاملا مبهم است و جوابی نداریم مگر آن که ما از طریق فیلم و سریال به این ابهامات پاسخ دهیم. معتقدم فیلم و سریال می تواند بر ذهن جوانان و نوجوانان ما تاثیر مثبت بگذارد. فیلمنامه «جواد شمقدری» را مطالعه کردم و دیدم این فرصت ایجاد شده، بهترین موقعیت است که این سریال را تولید و به بهترین شکل ممکن با امکانات موجود تلویزیون فیلم نامه را اجرا کنیم.
چقدر معتقد هستید که تلویزیون نقش مهمی در معرفی قهرمانان ملی دارد؟
صد درصد. رسالت ماست که یک زمانی «قیاس الدین جمشید کاشانی» و مقطعی هم چهرههای مبارز همچون شهید «مطهری» و شهید «چمران» را به نسل جوان معرفی کنیم.
آن ها چهره های ماندگار در تاریخ ایران هستند و تاثیرگذار بودند.
عوامل همه حرفه ای هستند؛ از طراحی صحنه و لباس گرفته تا گریم و بازیگری. چطور دست به انتخاب این اثر پربازیگر زدید؟
برای این که تصاویر واقعی تر و تاثیر گذارتر باشد اگر از بازیگر شناخته شده استفاده میکردیم این باور در نسل جوان شکل نمی گرفت و از این بازیگران فیلمها، کاراکترها و شخصیتهای مختلفی را دیده اند و چه بهتر که ما از چند بازیگر که تحصیلات سینمایی داشتند و تئاتری هستند و تا امروز این فرصت به آن ها داده نشده بود تا دیده شوند، استفاده کنیم.
مثلاً من در سریال «اصحاب کهف»، خانم «مهتاب کرامتی» و در سریال «مریم مقدس» هم «شبنم قلی خانی» یا در سریال «غیاث الدین»، «وحید جلیلوند» را معرفی و سعی کردم در هر اثری این فرصت را به جوانان بدهم تا دیده شوند چون شوق و علاقه آن ها از بازیگران حرفه ای بیشتر است و وقت می گذارند. در این سریال با همفکری «جواد شمقدری»، تیم مشغول به کار شد و با توجه به تحقیقات بسیار سنگین او توانستند از استنادها در بخش صحنه، گریم و دیگر بخشها استفاده کنند. استنادهای جمع آوری شده شمقدری و تصاویری که از آن موقع گردآوری کرده بودند، خیلی به طراحی صحنه، لباس و گریم کمک کرد.
از سختی های تولید سریال بگویید.
برای من به مراتب خیلی راحت بود که تولید سریالی مثل اصحاب کهف یا مریم مقدس را انجام بدهم تا روزهای ابدی، چون بسیاری از مردم عصر معاصر را به یاد دارند و شما باید خیلی باورپذیر کار را انجام بدهید تا تاثیر بگذارد.
مشکلات تولید چنین پروژه هایی چندین برابر یک اثر تاریخی است و مدیران سیما خیلی از ما حمایت کردند. ناگفته نماند که مدیر جوان سیما فیلم، مدیر سریال های فاخر و الف ویژه، بسیار پای کار بود، شبانه روز نداشت و ما را همراهی کرد.
تنوع زیاد لوکیشن ها و تعداد زیاد بازیگر چه چالش هایی را برای تان داشت؟
حدود500 لوکیشن داشتیم به دلیل این که الان یک شهری را پیدا نمیکنید که شبیه شهرهای سال 57 باشد، یعنی آن قدر امکانات زیاد شده است که نه تنها در شهرها بلکه در روستاها هم ساخت و ساز انجام داده اند و آن معماری قدیمی دهه 50 را ندارند، گازرسانی و جاده ها آسفالت شده است و ما این موارد را در مسیر ساخت سریال داشتیم.
حرف آخر با خوانندگان ما.
منابع تحقیق زیادی داشتیم و به جرئت می توانم بگویم کمترین اشتباه را در این سریال داشتیم. لوکیشنها همه کامپیوتری و ذهنی است و بعد از پخش سریال در پشت صحنه شاهد آن خواهید بود، یکی از جذابیت های سریال همین نکته است.
این اتفاق میتواند برای سریال های تاریخی هم بیفتد؛ استفاده درست از کارهای رایانه ای می تواند یک اثر را دیدنی تر و جذاب تر کند.