صفحات این شماره

تعداد بازدید : 5
چگونه کودکان را از اخبار ناگوار دور نگه داریم؟

یک فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان با بیان این که باید برای احساسات کودکان اعتبار قایل شد، درباره این که چگونه کودکان را از اخبار ناگوار دور نگه داریم؟ مطالبی را مطرح کرد و در عین حال هشدار داد: کودکان را در معرض اخبار بد و ناگوار قرار ندهید. دکتر «امین ماهورام» با اشاره به اینکه برای محافظت از روان کودکان در برابر اخبار ناخوشایند باید ابتدا به رده سنی کودک توجه داشته باشید، اظهارکرد: تفاوت زیادی بین رفتار و برداشت از موقعیتها بین یک کودک و یک نوجوان در بحرانها وجود دارد. وی افزود: والدین برای محافظت از روان کودک در برابر آسیبهای محیطی باید سن و تکامل ذهنی کودک را در نظر داشته باشند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کودکی که کمتر از 10 سال سن دارد اگر در معرض اخبار ناخوشایند قرار بگیرد بیش از سایرین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، ادامه داد: این کودکان خود را در موقعیتی تصور میکنند که گویا این اتفاق ناگوار برای او یا اعضای خانواده رخ داده است. وی ادامه داد: اخبار و اتفاقهای ناگوار به شدت کودکان را هراسان میکند. این فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان گفت: اگر کودکان به هر شکل یا دلیلی با اخبار ناگوار و خشن مواجه شدند، گام اول این است که این اطمینان خاطر به کودک داده شود که قرار نیست این رخداد ناگوار لزوماً برای او با خانواده رخ دهد. وی با بیان اینکه والدین باید کودک را مطمئن کنند که از او در هر شرایط و موقعیتی مراقبت میکنند، تصریح کرد: اگر فرزند شما احساس ترس، غم و ناامیدی دارد این حس او را کوچک ندانید؛ احساسات کودکان مهم هستند و باید والدین آن را معتبر بدانند. ایجاد زمینه گفت و گو با کودکان و نوجوانان در زمان وقایع ناگوار و خبرهای ناراحت کننده، راهکار مناسبی برای بهبود شرایط و مراقبت از روان اعضای خانواده است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد. دکتر «ماهورام» گفت: کودکان باید احساسی را که به واسطه شنیدن اخبار ناگوار در آنها ایجاد میشود به راحتی با والدین خود در میانبگذارند و در مورد نوجوانان نیز این موضوع صادق است. وی تاکید کرد: یکی از روشهایی که کمک میکند افکار منفی در ذهن کودک یا نوجوان قدری کاهش یابد، دادن خبرهای خوب است، یعنی راهی را فراهم کنید که خبرهای خوشایند نیز به گوش بچهها برسد. دادن توضیحاتی درباره اخبار از سوی پدر و مادر و در مورد کودکان کوچکتر و دسترسی محدود به اخبار از دیگر مواردی بود که دکتر «ماهورام» به آن اشاره کرد و گفت: در مورد کودکان بزرگتر و نوجوانان، ندانستن و پنهان کاری همه خبرها روی دیگر سکه است که میتواند مخرب و حتی باعث ایجاد ابهام و نگرانی بیشتر هم شود. این فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان، ضرورت ادامه فعالیتهای طبیعی و روزانه در بمباران خبرهای ناگوار را خواستار شد و افزود: نباید اجازه دهیم اخبار ناخوشایند، دل مشغولی غیرمعمولی در کودک ایجاد کند تا جایی که فرزند ما از کارهای روزمره باز بماند. وی افزود: وقتی بچهها کارهای روزمره را به روال سابق انجام دهند از شدت تاثیر اخبار بد کاسته میشود. دکتر «ماهورام» با اشاره به این که با بالاتر رفتن سن کودک، خواه ناخواه توسط ابزاری که کودک در اختیار دارد از خبرها و اتفاقات ناراحت کننده مطلع میشود، ادامه داد: با بالارفتن سن کودکان، به دلیل تکامل مغزی که در نوجوانی در حال شکل گیری است، نوجوانان بیشتر به سمت خبرها سوق داده شوند. وی تاکید کرد: نوجوانان را با منابع خبری معتبر آشنا کنید و بر منابع رسانهای که نوجوان ما اخبار را دریافت میکند نظارت داشته باشید. وی ادامه داد: محدودیتهای سنی و هشدارهایی در رسانههای معتبر قید میشود که لازم است والدین ضمن نظارت بر نحوه رصد اخبار توسط فرزند خود، اجازه مشاهده این تصاویر و اخبار را به او ندهند.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 3
نکات تغذیهای برای حفظ سلامت دندان ها
وقتی در مورد پیشگیری از پوسیدگی دندان صحبت میشود، شاید منتظر شنیدن نکاتی در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باشید اما نوع مواد غذایی مصرفی روزانه ما نیز در کاهش یا تشدید پوسیدگی دندانها نقش دارند. وقتی بعضی مواد غذایی به دندان میچسبند و برای مدتی میمانند توسط باکتریهای عامل پوسیدگی در دهان مصرف و اسید تولید میشود که این اسید موجب آسیب به دندانها و پوسیدگی میشود. «آرزو مسیب زاده» کارشناس تغذیه مرکز جامع البرز، نکاتی تغذیهای را برای کمک به حفظ سلامت دندانها مطرح کرده و نوشته است: هر ماده غذایی که کربوهیدرات به خصوص قند و شکر داشته و چسبنده باشد مسبب اصلی پوسیدگی دندان است، مثل کراکر، چیپس، شکلات و شیرینی و میوههایی مثل موز و کشمش. در بین میوهها هرچه میوه آبدارتر باشد احتمال چسبندگی کمتر است و در نتیجه کمتر باعث پوسیدگی میشود، مثلاً هندوانه در مقابل موز. پس این باور که گاز زدن سیب مثل مسواک عمل میکند و دندانها را تمیز میکند کاملاً غلط است و همین سیب اگر از روی دندانها شسته نشود باعث پوسیدگی میشود چرا که قند آن به مصرف باکتریهای عامل پوسیدگی در دهان میرسد. این دو ماده غذایی را که محافظ دندانها هستند به خاطر بسپارید. اگر احیاناً دسترسی به مسواک نداشتید یا تنبلی کردید از این دو ماده غذایی برای محافظت از دندان هایتان در مقابل پوسیدگی استفاده کنید؛ یکی پنیر و دیگری آدامسهای حاوی قند زایلیتول. در کنار این دو، مواد غذایی دیگری هم هستند که در حفظ مینای دندان موثرند که چای و کاکائو جزو این دسته هستند؛ البته منظور چای بدون قند و محصولات قندی و شکلات تلخ است. مصرف برخی ویتامینها و املاح از طریق رژیم غذایی برای سلامت دندان و لثه ضروری هستند و کمبود آنها به خصوص در کودکان باعث اختلال در بیرون زدن و رشد دندانها و حتی اختلال در عملکرد غدد بزاقی میشود؛ به طور مثال کمبود پروتئین، کلسیم، ویتامین D و ید در کودک باعث تاخیر در جوانه زدن دندانها میشود. در کودکی که مبتلا به کم خونی فقر آهن است، رشد کند دندانها دور از انتظار نیست.کمبود ویتامینC ، فولات و روی ما را مستعد بیماریهای دهان و لثه مثل عفونتها میکند. یکی از نشانههای بارز کمبود ویتامین C خونریزی لثه هاست. افرادی که همیشه حین مسواک زدن شاهد خونریزی از لثه هایشان هستند بایستی این موضوع را هم مد نظر داشته باشند. البته هیچ مطالعهای دال بر این نیست که نیازی به مکمل ویتامین C برای حفظ سلامت لثهها باشد بلکه مصرف روزانه منابع غذایی آن نیاز بدن را تامین میکند. فلفل دلمه ای، کیوی و پرتقال از منابع عالی این ویتامین هستند.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 3
کاهش وزن با ورزش صبحگاهی
نتایج یک مطالعه نشان میدهد ورزش صبحگاهی در کاهش وزن بیشترین اثر را دارد. این افراد در مقایسه با افرادی که در ساعت دیگر روز ورزش میکنند شاخص توده بدنی و سایز دور کمر کمتری داشتند. به گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، یا وجود تلاشهای قابل توجه برای ترویج سبک زندگی سالم، نرخ اضافه وزن و چاقی در سرتاسر جهان در حال افزایش است و چاقی هم اکنون به عنوان یک بیماری همهگیر در نظر گرفته میشود. اگرچه مداخله رژیم غذایی موثرترین مداخله سبک زندگی برای کاهش وزن است، اما ورزش نقش مهمی در مدیریت وزن دارد و حجم بالای ورزش (حداقل 250 دقیقه در هفته) برای کاهش وزن بالینی قابل توجه برای افراد توصیه میشود. صبح و عصر پنجرههای کلیدی فرصت برای ترکیب ورزش هستند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد ورزش در زمان معین هر روز برای نگهداری طولانی مدت مهم است. بُعد «زمان» اجزای تجویز ورزش، عموماً بهعنوان مدت زمان، فراوانی، شدت و نوع ورزش تفسیر شود تا زمان روز. سیستم شبانه روزی نقش مهمی در تنظیم چندین فرایند فیزیولوژیکی ایفا میکند که بر اشت ها، چرخه خواب و بیداری و عملکرد ورزش تأثیر میگذارد، بنابراین منطقی است که پیشنهاد کنیم که پاسخهای فیزیولوژیکی به ورزش میتواند در صبح در مقایسه با عصر متفاوت باشد. در مطالعات انجام شده دریافتند شرکتکنندگانی که بهطور تصادفی در تمرین صبحگاهی قرار گرفتند، بهطور قابلتوجهی وزن بیشتری نسبت به افرادی که بهطور تصادفی در تمرین عصرگاهی انتخاب شدند، از دست دادند، بنابراین ورزش صبحگاهی در کاهش وزن بیشترین اثر را دارد. این افراد در مقایسه با افرادی که در ساعت دیگر روز ورزش میکنند شاخص توده بدنی و سایز دور کمر کمتری داشتند. اگرچه بهترین زمان ورزش کردن هنوز شناخته نشده است اما شواهد جدید حاکی از آن است که ورزش کردن بین ساعت 7 تا 9 صبح بهترین تاثیر را برای کاهش وزن افراد دارد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 9
سلامت نامه
علایم زخمهای گوارشی
یک فوق تخصص کبد و گوارش گفت: تاثیر سیر و پیاز در زخمهای گوارشی از جمله زخم معده و زخم اثنی عشر ذکر نشده ولی تشدید کننده بیماریهای IBS و رفلاکس هستند. به گزارش «مهر»، «سمیه خیاطیان» در گفت و گو با رادیو سلامت درباره چگونگی ایجاد زخمهای گوارشی، بیان کرد: ابتدا در دستگاه گوارش التهاب ایجاد میشود که این التهاب در طولانی مدت باعث آسیب به بافت مخاطی میشود و هنگامی که آسیب وارد شده، بیش از ۵ میلی متر شود، آن وقت به آن زخم گوارشی میگوییم. وی علت اصلی ایجاد زخمهای گوارشی را مبتلا شدن به عفونت میکروب اچ پیلوری و مصرف خودسرانه و طولانی مدت مسکنها دانست و افزود: داروهای مسکن در دسترس مانند ایبوپروفن، ژلوفن و مفنامیک اسید، باید محدود مصرف شوند، اما در صورت مصرف حتماً تحت نظر پزشک معالج مصرف شود. این فوق تخصص کبد و گوارش با اشاره به علایم زخمهای گوارشی مانند درد سر دل، درد معده، سیری زودرس، استفراغ خونی و مدفوع خونی، ادامه داد: گاهی اوقات زخمهای گوارشی بدون علامت هستند و فرد ممکن است با خونریزی گوارش به بیمارستان مراجعه کند. وی پرهیز از مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده و همچنین مصرف غذاهای چرب و کم ادویه را ضروری دانست و توصیه کرد: افراد سیگار را کنار بگذارند و مصرف نوشابه و غذاهای آماده را به حداقل برسانند. «خیاطیان»، زمینه ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطانهای گوارشی در اقوام درجه یک را از عوامل خطر دانست و گفت: این افراد باید هر چند وقت یک بار غربالگری انجام دهند. این فوق تخصص کبد و گوارش با تاکید بر تغذیه مناسب، رعایت بهداشت دست و مواد غذایی، انجام ورزش و فعالیت بدنی خاطرنشان کرد: سبک زندگی سالم، سبب پیشگیری از اکثر بیماریها از جمله بیماریهای گوارشی میشود.
فایده مصرف سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب
تحقیقات جدید شواهد بیشتری ارائه میدهد که مصرف سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب در دراز مدت مفید هستند. به گزارش مهر، «بینکای لیو»، نویسنده اصلی این مطالعه از بخش تغذیه دانشگاه هاروارد، گفت: «ما دریافتیم همه رژیمهای کم کربوهیدرات در مورد مدیریت وزن در طولانی مدت یکسان نیستند.» در این مطالعه، محققان دادههای بیش از 123 هزار بزرگسال سالم را که بخشی از مطالعات تحقیقاتی بزرگ بین سالهای ۱۹۸۶ و ۲۰۱۸ بودند، تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان هر چهار سال یک بار رژیم غذایی و وزن خود را گزارش کردند و بر اساس پایبندی به پنج نوع رژیم کم کربوهیدرات امتیاز گرفتند. این رژیمها شامل پروتئینهای حیوانی، پروتئینهای گیاهی و پروتئینهایی بودند که بر پروتئینهای حیوانی، چربیهای ناسالم و غلات فرآوری شده تاکید داشتند. رژیمهای کم کربوهیدرات سرشار از پروتئین، چربی و کربوهیدرات از منابع گیاهی سالم با افزایش کُندتر وزن در طولانیمدت مرتبط بودند. شرکتکنندگانی که رژیمهای غذایی کم کربوهیدرات یا حیوانی را دنبال میکردند، بهطور میانگین اضافه وزن بیشتری نسبت به افرادی که یک برنامه غذایی سالم کم کربوهیدرات را دنبال میکردند، در طول زمان داشتند. این مطالعه نشان داد که این ارتباط برای شرکتکنندگانی که اضافه وزن داشته یا چاق بودند، جوانتر از ۵۵ سال بوده یا فعالیت بدنی کمتری داشتند، قویتر بود. دکتر «لیو» گفت: «یافتههای ما میتواند طرز فکر ما را در مورد رژیمهای غذایی کم کربوهیدرات متحول کند و نشان دهد که ابتکارات بهداشت عمومی باید به ترویج الگوهای غذایی که بر غذاهای سالم مانند غلات کامل، میوهها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب تاکید دارند ادامه دهند.»
میزان مصرف قهوه در دوران بارداری
مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری توصیه نمیشود بلکه مصرف کم تا متوسط قهوه توصیه میشود. به گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،قهوه پرمصرفترین نوشیدنی در سراسر جهان است.
با مصرف متوسط روزانه بیش از ۴۰۰ میلیگرم کافئین، معادل تقریباً چهار فنجان، قهوه منبع اصلی کافئین است. در بیشتر جمعیتها، اما نوشیدنیهای دیگر مانند چای و نوشابهها یا غذاهایی مانند شکلات نیز میتوانند در دریافت کافئین فرد نقش داشته باشند. چندین تغییر فیزیولوژیکی در طول بارداری رخ میدهد که سرعت متابولیسم کافئین را به ویژه در سه ماهه سوم به دلیل کاهش فعالیت آنزیم کبدی کاهش میدهد. از آن جایی که کافئین میتواند آزادانه از جفت عبور کند و جنین قادر به متابولیسم مولکول نیست، جنین متناسب با سطوح مصرفی مادر در معرض کافئین و متابولیتهای آن قرار میگیرد. دستورالعملهای فعلی سازمان جهانی بهداشت، مصرف کمتر از 300 میلیگرم کافئین یا دو تا سه فنجان قهوه در روز را در دوران بارداری توصیه میکنند. دکتر «هوانگ» گفت که عادات نوشیدن قهوه تاحدودی ژنتیکی است و مجموعه خاصی از ژنهای متنوع بر مقدار قهوهای که مینوشیم اثر میگذارد.
نتایج تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که هیچ تغییری در خطر سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس یا تأثیر بر سن حاملگی مرتبط با مصرف محدود قهوه نیست، اگرچه هر دو تجزیه و تحلیل ارتباط بین افزایش مصرف قهوه و وزن بیشتر هنگام تولد را نشان داد. در واقع آنالیز ژنتیکی نشان میدهد مصرف قهوه در دوران بارداری بی خطر است. با این حال این مطالعه تنها به برخی از پیامدهای نامطلوب بارداری توجه داشته و ممکن است مصرف کافئین بر دیگر جنبههای مهم رشد جنین تاثیر بگذارد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 6
پیک سلامت
وضعیت توزیع شیرخشک و دارو در استان
کارشناس داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره وضعیت توزیع شیرخشک و دارو در استان، مطالبی را مطرح کرد. دکتر «پرستو فخرفاطمی» در گفت وگو با تسنیم گفت: به تمام کودکان زیر 2 سال، ماهانه ۱۰ عدد شیرخشک با قیمت دولتی و کمتر از قیمت درج شده روی کالا داده میشود و اگر خانوادهای بیش از این مقدار نیاز داشت میتواند با قیمت آزاد شیرخشک را تهیه کند. وی با اشاره به وضعیت توزیع شیرخشک در استان خراسان شمالی اظهارکرد: در چند ماه قبل کمی در زمینه تأمین شیرخشک در استان مشکل داشتیم اما در روزهای اخیر هیچ کمبودی در این زمینه نیست. وی افزود: درباره شیرخشکهای رژیمی که مختص برخی از کودکان با نسخه پزشک است خانوادهها میتوانند شیرخشک را دریافت کنند و در صورتی که داروخانهای شیرخشک مدنظر را نداشت همکاران ما در معاونت غذا و دارو آماده راهنمایی هستند. وی درباره کمبود برخی از داروها در استان نیز گفت: سهم استان ما از داروهای کل کشور فقط یک درصد است و با توجه به نیاز استان، انواع داروها در استان توزیع میشود. سعی میشود کمبود هیچ دارویی در استان وجود نداشته باشد و همه اقلام دارویی در استان موجود است. برخی داروها فقط در چند دارخانه خاص وجود دارد و آن هم به دلیل شرایط خاص نگهداری این داروهاست. «فخرفاطمی» درباره داروی انسولین نیز گفت: وضعیت توزیع این دارو در استان بسیار مناسبتر از سال گذشته است و نوع ایرانی انسولین هم در همه داروخانههای استان موجود است. در مورد داروی گارفالین هم توزیع آن در استان در هفته آینده آغاز میشود. برخی از داروهای خاص و مورد نیاز بیماران سرطانی هم داروهای مورد نیاز در استان موجود است و تلاش میشود نیاز بیماران در استان تامین شود. کارشناس داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اگر کمبود دارویی در استان هست مربوط به توزیع کشوری است ولی برای همه داروها برنامه توزیع وجود دارد و در صورتی که بیماری نیاز مبرم به دارو داشت و دارویی را پیدا نکرد میتوانیم در معاونت غذا و دارو بیماران را راهنمایی کنیم و داروخانهای که آن دارو را دارد معرفی کنیم.
حمایت بهزیستی از زنان آسیب دیده اجتماعی و دختران در معرض آسیب
مدیر بهزیستی شهرستان بجنورد در مورد خدمات واحد اجتماعی این شهرستان گفت: 5 مرکز دولتی برای نگهداری و حمایت از زنان آسیب دیده اجتماعی، دختران در معرض آسیب، کودکان کار و خیابانی و نوزادان شیرخوار در شهرستان بجنورد ایجاد شده است تا از این افراد حمایت کنند. به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان بجنورد، «سعیده روحانی دراروز» سهشنبه با حضور در «خانه تلاش» شهرستان بجنورد اظهار کرد: بهزیستی با بیش از 180 نوع فعالیت از قبل از تولد تا سالمندی، خدمات شایانی در حیطههای تخصصی، توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری ارائه میکند. وی افزود: در این مراکز، خدمات نگهداری تحصیلی و حمایتی، ازدواج موفق و پایدار، اشتغال وکاریابی و مهارت و حرفه آموزی آموزی در راستای حمایت و نگهداری از دختران در معرض آسیب در شهرستان راه اندازی شده است. «روحانی» هدف از ایجاد و راه اندازی این مراکز را تامین امنیت زنان آسیب دیده و حمایت از دختران در معرض آسیب اعلام کرد و یادآور شد: در این مراکز، توانمندسازی روانی و اجتماعی محور کار است و در صورت صلاحدید و تامین امنیت لازم، این افراد به خانوادههای خود بازگشت داده و در صورت صلاحدید تیم تخصصی مراکز مستقل میشوند. مدیر بهزیستی بجنورد، ضمن تبریک سالروز میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س)، از پرسنل بهزیستی و بانوان و دختران مقیم مرکز «تلاش» با اهدای هدایایی تقدیر کرد. مدیر بهزیستی شهرستان بجنورد همچنین در مراسم اختتامیه کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تحت عنوان مادر و کودک اختتامیه در منطقه احمد آباد گفت: رویکرد اساسی مدیریت بهزیستی این شهرستان، تمرکز بر پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی است. «سعیده روحانی» افزود: آموزش مهارتهای زندگی و تبیین سبک زندگی اسلامی - ایرانی، جزو وظایف تمامی سمنها و سازمانهای دولتی مرتبط است. وی اضافه کرد: «موسسه کرانههای آرامش بخش ققنوس» از موسسههای فعال در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در محلات و تمرکز بر حاشیه شهرها در حال برگزاری کلاسهای آموزشی از جمله مهارتهای زندگی، همسرداری و فرزندپروری و هنرهای مکرومه بافی است.
خدماتی نوین و ارزان برای زوجهای نابارور
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ارائه 5 هزار و 121 خدمت تشخیصی و درمانی به مراجعان بخش ناباروری بیمارستان بنتالهدی بجنورد طی 9 ماه امسال خبر داد. دکتر «عبدا... کبریایی» افزود: 4 هزار و 81 خدمت ویزیت، هزار و 486 سونوگرافی، 294 مورد IO، 78 موردIUI ، 41 مورد انتقال جنین و 45 مورد پانکچر در این مدت انجام شده است. وی با بیان این که با راهاندازی بخش تکمیلی ناباروری در این بیمارستان اکنون، این خدمات در دسترس مراجعان است، ادامه داد: از ابتدای امسال تا دیماه، 274 پرونده جدید ناباروری نیز در این بخش تشکیل شده است که زیر نظر پزشک فوق تخصص خدمات دارو درمانی، IOو IUI را با همکاری مامای ارشد سیستم دریافت میکنند. وی با بیان این که مراحل اولیه تأیید تسهیلات ناباروری نیز در این بیمارستان انجام میشود، خاطرنشان کرد: در بازه زمانی اعلام شده 190 پرونده تاییده اولیه تسهیلات را دریافت کرده اند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: درمان مشکلات ناباروری بهعنوان یک راهبرد مهم، پیشروی حوزه سلامت استان قرار دارد و در همین راستا نیز خدماتی نوین و ارزان در اختیار مادران و زوجهای نابارور قرار میگیرد.
زمان بهره برداری از درمانگاه تخصصی بیمارستان ثامن الائمه(ع)
مدیر بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد گفت: در دهه فجر امسال درمانگاه تخصصی بیمارستان ثامن الائمه(ع) بجنورد به بهره برداری میرسد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی، «ارکی» با بیان این که با بهره برداری از درمانگاه تخصصی بیمارستان ثامن الائمه(ع) بجنورد، خدمات مختلف به شهروندان ارائه میشود، افزود: هم اکنون فضای خدمات در این بیمارستان ۴۰۰ مترمربع است که با بهره برداری از این درمانگاه، فضای خدمات دهی به ۴ هزار و ۳۰۰ مترمربع افزایش مییابد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.













