مرتضوی
شیوع کرونا موجب حرکت های تازه ای در عرصه تئاتر کشور در قالب تئاتر آنلاین شد به گونه ای که می توان آن را مقدمه ای برای تغییر اسلوب های ارتباطی گذشته هنر دانست که با بهره گیری از فناوری نوین، در مسیر ارتباط فراگیر هنرهای نمایشی با عموم مردم از طریق پخش زنده و ضبط شده از طریق رسانه های رسمی و غیررسمی در فضای مجازی گام برمی دارد. اما نباید از خلأ چنین حرکت های نمایشی در استان ها غافل شد، اتفاقی که با وجود حرکت هنرمندانه اهالی استان در پویش «در خانه بمانیم» هنوز رنگ و بوی جدی به خود نگرفته است. اگرچه اهالی تئاتر هنوز بر این باورند که حرکت هایی از این دست با وجود خلأ مخاطبان نمی تواند راهگشا باشد و باید شرایطی برای درآمدزایی از این طریق برای آن ها فراهم کرد تا چراغی روشن شود، اما بی شک حمایت متولیان اصلی تئاتر با تکیه بر استعدادها و توانایی های موجود می تواند نوید نتیجه شیرین برای اهالی آن در دوران پساکرونایی باشد.
«احسان کمالی» از هنرمندان فعال در عرصه هنر نمایش استان اگرچه رسالت تئاتر را آگاهی بخشی می داند اما از آن جایی که به تعبیر وی تئاتر به نفس تماشاگر بند است، اظهار می کند: اگر قرار باشد با یک اجرای زنده در فضای مجازی رو به رو باشیم با تله تئاتر، کلیپ و حتی فیلم تفاوت نخواهیم داشت.
وی با فعالیت اهالی تئاتر در فضای مجازی مخالف است و می گوید: بعید به نظر می رسد اهالی تئاتر از این حرکت استقبال کنند اما با توجه به شرایط پیش آمده، این اتفاق تنها می تواند سرگرم کننده باشد ولی آیا می توانیم از این طریق کسب درآمد کنیم، آن هم در شرایطی که به تئاتر به عنوان یک حرفه نگاه نمی شود درآمدی به واسطه اجرای زنده نصیب اهالی تئاتر می شود؟!
وی خاطرنشان می کند: به غیر از این اتفاق تنها کاری که می توان در این روزها انجام داد، اجرای پرفورمنس یا نمایش خیابانی و میدانی با رعایت همه پروتکل های بهداشتی و درمانی در بیمارستان ها و درمانگاه هاست.
وی ادامه می دهد: با اجرای یک نمایش خیابانی و میدانی البته با حمایت مالی دولت می توان گفت که تئاتر هنوز هم در این اتفاق سهمی دارد و دین خود را ادا می کند و هم این که تئاتر زنده است و من حاضرم این کار را انجام دهم.
وی خاطرنشان می کند: نمی توان تئاتر را از سبد فرهنگی و هنری جامعه به واسطه این که مخاطبان خاص خود را دارد و جزو جدانشدنی هنر است، بیرون انداخت و به آن اهمیت نداد.
«زهرا بهادران» اگرچه در این روزهای کرونایی مطالعه را در راستای ارتقای سطح دانش تئاتری خود برگزیده است، سمت و سو دادن فعالیت های هنری در فضای مجازی در قالب ارائه شیوه های بازیگری و کارگردانی و به نوعی نقد علمی را بهترین گزینه و فرصت می داند و بیان می کند: به منظور پرهیز از فاصله گرفتن از دنیای تئاتر، نقد آثار اجرا شده حرکتی برای تعامل با یکدیگر است که می تواند جایگزین خوبی برای خلأهای تئاتری باشد.
«جواد روحانی» از فعالان عرصه هنر نمایش که بیشتر فعالیت هایش رنگ و بوی نمایش رادیویی گرفته است و به تازگی کارگردانی نمایش رادیویی «بیاض» را با حضور هنرمندان با تجربه استان برعهده داشت که به خاطر شیوع ویروس متوقف شد، این روزها با راه اندازی یک کانال در فضای مجازی تلاش کرده است علاوه بر معرفی همه هنرها و ارائه آثار هنری از هنرمندان رشته های مختلف، گامی در راستای رونق فعالیت های هنری بردارد.
«ابوالقاسم یزدانی» از کارگردان های فعال در عرصه هنر نمایش استان که چندی پیش اثر نمایشی «ادیپوس شهریار» را روی صحنه برد و به واسطه شیوع ویروس اجرای آن متوقف شد، دل پردردی از دستگاه های متولی دارد و اظهار می کند: این اتفاق منوط به فراهم شدن بستر برای حضور جمعی از اهالی تئاتر در کنار یکدیگر است و به نظرم ادارات باید برنامه ای داشته باشند اما گویا خبری نیست و هیچ کس مسئولیتی برعهده نمی گیرد و در این شرایط هنرمند به تنهایی چه کاری می تواند انجام دهد؟
این کارگردان تئاتر می گوید: برگزاری کلاس های آموزشی به صورت آنلاین به واسطه نامناسب بودن شرایط اقتصادی مردم و درخواست ها برای برگزاری رایگان توجیهی برای فعالان این عرصه ندارد.
چندی پیش «فرخنده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با برآورد رقم خسارت 240 میلیارد ریالی کرونا به بخش فرهنگ و هنر، از تلاش های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران خسارت ها و پیگیری این اداره کل در صورت تزریق اعتبار و در نظر گرفتن تسهیلات برای جبران خسارت های وارد شده، به منظور بهره مندی اهالی فرهنگ و هنر استان خبر داده بود. از طرفی هم مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور از این که به طور جدی در حال بازنگری فعالیتها و قوانین اجرای گروههای هنری از جمله در شاخه تئاتر برای روزهای متفاوتی که به سبب شیوع ویروس کرونا در کشورمان در حال سپری کردن آن هستند، سخن گفته و اضافه کرده بود: تلاشمان بر آن است که در حد توان و بضاعت خود، مشکلات بهوجود آمده را جبران کنیم که گام نخست در راستای حمایت از گروههای نمایشی و کمک به خانوادهها برای در خانه ماندن و سپری کردن این اوقات با اجرای آنلاین گروههای نمایشی رقم خورده است.
باید یادمان نرود که ظرفیت ها و استعدادهای هنری در شهرستان ها و استان ها در این روزها چشم انتظار نگاهی جدی برای حمایت از مقوله هنر و جامعه هنری هستند.