قصه بی سر و سامانی آموزشگاه های هنرهای نمایشی
گروه ادب و هنر
بارها متولیان از تئاتر به عنوان مزیت نسبی استان سخن به میان آورده اند و حضور هنرمندان در جشنواره های متعدد، در کنار اجراهای عمومی را نشان از این ظرفیت دانسته اند تا جایی که برای میزبانی از جشنواره های مختلف همت گماردند.
اگرچه بخش اعظمی از این حضور ظرفیت هایی است که از دل آموزشگاه های هنری به منصه ظهور رسیدند و در این میان هنرمندان دلسوزی تلاش کردند از طریق آموزش، داشته های خود را در اختیار علاقه مندان قرار دهند تا نسلی دیگر به چرخه هنر وارد شود، اما در سال های اخیر نبود چتر حمایتی از سوی مسئولان، در کنار برگزاری دوره های آموزشی به همت انجمن نمایش و دیگر نهادهای فرهنگی بدون بهره گیری از ظرفیت آموزشگاه ها موجب شده است حال و روز آموزشگاه های استان که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند، چندان خوشایند نباشد و مراکزی که با وجود کمبودها و سختی ها سعی می کردند خود را سرپا نگه دارند و منبعی باشند برای تزریق هنر به جامعه، به واسطه نبود برنامه ریزی های درست و نداشتن صرفه اقتصادی به حالت نیمه فعال درآمدند و در این میان مراکزی هم هستند که تعطیل و به حال خود رها شدند.
با این وجود، این سوال مطرح می شود که مسئولان کجای قصه سر و سامان دادن به هنری که از آن به عنوان مزیت نسبی یاد می کنند، قرار دارند و تا چه اندازه بر کیفی سازی روند فعالیت های این مراکز نظارت دارند؟ یکی از علاقه مندان به آموزش هنر نمایش، از پایین بودن سطح کیفی آموزشگاه ها انتقاد می کند و می گوید: به نظر می رسد باید مدیران آموزشگاه ها از چهره های مطرح در امر آموزش بهره بگیرند.
«احمدی» ادامه می دهد: متاسفانه همیشه شاهد آموزش های مقطعی از سوی دستگاه ها در این زمینه بودیم و کاش متولیان تدابیری بیندیشند تا با سوق دادن آموزش ها به این مراکز شاهد تداوم و کیفی شدن آن باشیم.
«فیروزه» در زمره هنرمندانی است که 7، 8 سالی می شود با دایر کردن آموزشگاه، در راستای آموزش به علاقه مندان هنرنمایش گام برداشته است. او از نیمه فعال شدن آموزشگاه خود می گوید و تعداد اندک هنرجویان در کنار نداشتن صرفه اقتصادی را از دلیل رکود فعالیت هایش می داند.
وی البته نبود برنامه ریزی درست برای فعالیت مراکزی از این دست را مشکل مهم و اساسی فعالان این عرصه می داند و معتقد است: برگزاری جشنواره های مختص به آموزشگاه ها می تواند علاوه بر ایجاد انگیزه در فعالان این عرصه، زمینه معرفی بیشتر و بهتر این مراکز را فراهم کند.
وی تعامل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستگاه های مختلف همچون آموزش و پرورش را در رونق فعالیت آموزشگاه ها موثر می داند.
وی به صدور کارت مربیگری برای افرادی که می خواهند به امر آموزش این هنر در مدارس و تئاتر مساجد بپردازند، به عنوان یک راهکار برای رشد و توسعه این مراکز اشاره می کند و جای برگزاری جشنواره را در سطح آموزشگاه های آزاد نمایشی به منظور ارائه تولیدات در این عرصه خالی می بیند. «فیروزه» همچنین به ورود حوزه هنری برای بهره گیری از ظرفیت آموزشگاه ها می پردازد و از وعده های بی سرانجام حوزه هنری برای بهره گیری از ظرفیت آموزشگاه های نمایش استان انتقاد می کند.
«حسن زاده» هم که چند سالی است به واسطه بازدهی نداشتن آموزشگاه، آن را به حال خود رها کرده است، می گوید: با توجه به این که آموزشگاه در استان صرفه اقتصادی ندارد، فکر راه اندازی آن را در سر ندارم.
او بر خلاف دیدگاه متولیان، تئاتر را مزیت نسبی نمی داند و معتقد است: حضور در جشنواره ها و کسب مقام نمی تواند بیانگر این مسئله باشد که خراسان شمالی قطب تئاتر است بلکه به اعتقاد من تئاتر استان اقبال و جایگاهی در کشور ندارد. در این میان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که هر زمانی انجمن ها به مسائل آموزشی ورود کنند و برنامه منظم و پیوسته داشته باشند، از این کار منع می کنیم، تصریح می کند: معتقدیم باید بخش خصوصی فعال باشد و انجمن به واسطه این که اعتباراتش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته است نباید به این مقوله ورود کند.
«فرخنده» اضافه می کند: البته انجمن می تواند به فرایند آموزشگاه آزاد هنری کمک کند و با جذب استادان به فعالیت آن رونق ببخشد.وی با اشاره به این که اگر بخواهیم برای آینده تئاتر استان برنامه داشته باشیم باید به سمت شناسایی استعدادهای دانش آموزی حرکت کنیم، خاطرنشان می کند: با جلساتی که با نمایندگان آموزش و پرورش داشتیم اعلام کردیم که در مقوله استعدادیابی ظرفیت ها برای برگزاری جشنواره ها در سطح مطلوب آماده ایم تا بتوانیم همکاری تخصصی داشته باشیم.
وی از گنجاندن مقوله جشنواره های آموزشگاه های آزاد هنری در دل جشنواره های استانی به عنوان یک پیشنهاد در شورای برنامه ریزی جشنواره های تئاتر خبر می دهد و می گوید: در صورت فعالیت آموزشگاه ها با طرح این مسئله به معرفی توانمندی آن ها کمک خواهیم کرد.