تعداد بازدید : 38
پیرمرد 135 ساله ای که روزه می گیرد
راز طول عمر «سید موسی»
میم پرور- در کوچه پس کوچه های جاده زندگی، همراه و همسفر شده ایم با بنده ای از بندگان خدا که در صد و سی و پنجمین بهار زندگی اش، همراه با عطر گل های بهاری و در حال روزه داری و بندگی به ذکر و طاعت خداوند مشغول است.طبق هماهنگی و برنامه ریزیهای انجام شده به اتفاق 2 نفر از بستگان «سید موسی» در غروب ششمین روز از ماه خرداد و یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان عازم محل سکونت و زادگاهش در روستای سرسبز خسرویه از توابع بخش مرکزی فاروج شده ایم.در بدو ورود، او را می بینیم که در ایوان منزلش نشسته، حیاطی سرسبز، تمیز و مرتب همراه با گرمای عشق و محبت وجودش که در چهره خندانش دیده می شود.او ما را برای لحظاتی خاطره انگیز مهمان سفره دلش می کند.پس از سلام و احوال پرسی از او می خواهم خودش را معرفی کند که با صدایی پر از مهر خودش را این گونه معرفی می کند: «سید موسی موسی زاده» هستم و 135 بهار از عمرم سپری شده است.هنگامی که از او می پرسم چند فرزند دارد و در حال حاضر با چه کسی زندگی می کند، با لبانی خندان و با لهجه شیرین تاتی می گوید: تعداد فرزندان مان خیلی زیاد بود ولی 4 نفر از آن ها عمرشان به دنیا بود که در این میان پس از 6 فرزند پسر که همگی فوت کردند پسرم «شیخ علی» قدم در زندگی مان گذاشت و تعداد فرزندان دخترم هم که فوت کردند زیاد بود، ولی 3 نفر از آن ها به نام های «زهرا سلطان»، «گلدسته» و «بتول» گرمابخش زندگی من و همسرم شدند.او ادامه می دهد: همسرم حدود 40 سال پیش فوت کرد و در این مدت در خاطراتم با وی زندگی کرده ام.او ابراز می کند: پسرم شیخ علی روحانی و بازنشسته عقیدتی، سیاسی ارتش است که در حال حاضر حدود 65 سال سن دارد و در مشهد زندگی می کند و یکی از دخترانم در فاروج است و 2 نفر دیگرشان در داخل روستا هستند و از من مراقبت میکنند.او می گوید: بیش از 80 نوه، نتیجه و نبیره دارم.از او که به عنوان پدر بزرگی خوب و مهربان برای ماست دلیل طول عمرش را می پرسم که با شوخ طبعی می گوید: تغذیه سالم و ورزش، در غذا خوردن رعایت اعتدال و سعی می کنم کمتر غذا بخورم و علاقه زیادی به روغن دنبه و لبنیات و ... دارم. عاشق ته دیگ غذا هستم و دلیل دوم هم ورزش کردن است. به کوهنوردی و کشتی علاقه زیادی دارم و در جوانی در کشتی با چوخه صاحب نام و نشانی بودم ضمن این که آب و هوای خوب محل زندگی مان به روح و جسم من طراوت می بخشد.به گفته خودش در طول عمر هیچ گاه بیمار نشده و حتی به دکتر هم مراجعه نکرده است و در این زمینه خاطره شیرینی تعریف میکند و می گوید: چند وقت پیش به علت این که از جای بلندی افتادم، پیشانی ام شکست و فرزندانم من را به دکتر بردند و وقتی مراجعه کردیم، دکتر چند بسته قرص و کپسول برایم تجویز کرد که آن ها را در دستانم گرفتم و اطرافیانم به من گفتند که «سید موسی» بالاخره رنگ دارو و دکتر را دید و من هم در جواب آن ها به شوخی گفتم که خودم هم خوب می شوم و من این داروها را لازم ندارم.«سید موسی» در زمان قدیم ملا و معلم مکتب خانه روستا بود و به افراد بی شماری قرآن و نماز آموخته است و در این سن و سال هم برای نماز صبح به مسجد صاحب الزمان (عج) روستا می رود و نمازش را به جماعت می خواند.چیزی که بیش از هر چیزی گفتنش شیرین است، ظاهر مرتب و پوشش ساده و تمیز او است؛ چیزی که در این مقطع سنی بر خلاف تصور عامه مردم است.
از شغلش که می پرسم می گوید: مثل بیشتر هم روستایی هایم باغدار هستم. او با خنده ای پر از صمیمیت ما را در زمان دیگری غیر از ماه رمضان مهمان خانه اش می کند تا با او به باغش برویم و از میوه های شیرین و خوشمزه آن بهره مند شویم.در طول مدت صحبت کردن، خسته نمی شود و کلامش آرامش بخش دل هایمان است.
در سلامتی کامل از هر جهت در حال مرور خاطرات تلخ و شیرین زندگی اش است به گونه ای که حتی یکی از همراهان در بیان برخی مطالب، آن ها را اشتباه مطرح می کند تا ببینیم حواسش جمع است یا نه و او با آرامش اشتباه های وی را اصلاح می کند.«حمید رضا اسماعیل زاده» رابط ما که برای تهیه این گفت و گو زحمات زیادی را متقبل شد به همراه «صمد رمضانی» هر 2 از آشنایان و هم روستایی های « موسی زاده» هستند و آن ها نیز خاطرات خوب و شیرینی از همراهی و هم صحبت شدن با او نقل می کنند.«اسماعیل زاده» می گوید: «موسی زاده» را همه دوست دارند و فردی مهربان، دلسوز، خونگرم و مهمان نواز است و بیشتر کسانی که وی را می شناسند به وی علاقه بسیار زیادی دارند، به خصوص این که در این مقطع سنی روزه می گیرد و به انجام اعمال نیک و خداپسندانه می پردازد.«رمضانی» اظهارمی کند: صفا و صمیمیت در تمام وجود او به چشم می خورد و هیچ گاه خاطرات شیرین همراهی با او را از یاد نخواهم برد.«سید موسی» به بیان دیگر خاطرات زندگی اش می پردازد، این که با علما و روحانیان زیادی در ارتباط بوده و دوران سربازی اش مقارن با زمان حکومت احمد شاه قاجار بود و نکته مهم تر این که از بستگان عالم جلیل القدر «آقا نجفی قوچانی» است.
او خاطره ای از این عالم ربانی تعریف می کند و میگوید:در آن زمان از طرف حکومت وقت یک دست لباس فرم نظامی و کلاه پهلوی برای وی هدیه آوردند و آقا نجفی هدیه آن ها را قبول نکرد و در پاسخ گفت که من روحانی هستم و لباس روحانیت قداست خاص خودش را دارد و جایگزینی برایش وجود ندارد.دیگر خاطره او از زمان فعالیتش در کار کشاورزی و باغداری است که مقدار زیادی علف درو می کرد و به صورت بسته بزرگی بر پشت خود می گذاشت و حمل می کرد که 3 مار درون آن ها بود و چگونه یکی پس از دیگری و با چه ترفندی آن ها را از بین برد تا به وی آسیبی وارد نشود. در پایان از او میپرسم که چه آرزویی در دل دارد که می خندد و پشت سرهم میگوید: عاقبت به خیری، عاقبت به خیری، عاقبت به خیری.می خواهم برایمان دعا کند که میگوید: باید در حق هم دعا کنیم تا خداوند دعای ما را اجابت کند.«سید موسی» ادامه می دهد: مدت زمان عمر مهم نیست بلکه برکت عمر ارزش دارد.او با لحنی شیرین از ما تشکر می کند که به دیدارش رفته ایم و از این بابت بسیار خوشحال و شاد است.
ما انسان ها در طول مسیر زندگی خود، وقتی صفحات تقویم عمرمان را ورق می زنیم، با بعضی از صحنه ها روبه رو می شویم که در ذهن مان باقی می مانند.قصه زندگی «سید موسی موسی زاده» هم یکی از آن واقعیت هاست که هیچ گاه از ذهن انسان پاک نخواهد شد؛ شخصی که با دهان روزه و با آرامش در حال گذراندن عمر است و مانند پدری دلسوز و مهربان برایمان دست به دعا برمی دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در نشست همفکری اصحاب رسانه در روزنامه «خراسان شمالی» مطرح شد:
تعداد بازدید : 1241
دورخیز اترکی ها برای فتح قله های ناشناخته استان
ضیغمی- مدیر کل صدا و سیمای خراسان شمالی برنامه های متنوعی را برای جاری شدن هر چه بیشتر «اترک» در قاب های شیشه ای مردم استان و خارج از استان تدوین کرده است. او از تهیه سکانس های اولیه پیشنهاد میزبانی جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها خبر می دهد که در صورت «تایید» نهایی کارشناسانی به زودی وارد استان می شوند و سال آینده اتفاقی بزرگ در فضای فرهنگی گنجینه معرفت ها رخ خواهد داد. «قربانی جم» در دیدار از روزنامه «خراسان شمالی» وقتی به دورنمای برنامه های مدیریت جدید صدا و سیمای استان طی 8 ماه گذشته نقب می زند، به «راش» هایی اشاره می کند که می تواند تصاویری جدید را برای جعبه های جادویی مردم این خطه به همراه داشته باشد؛ برنامه ای همچون بهره مندی صد درصدی مردم اقصی نقاط خراسان شمالی از شبکه دیجیتال که اکنون منتظر تحقق ساخت اتاقک هایی است که قول آن را دولتی ها داده اند. در قفسه مدیریتی برنامه های مدیر کل شبکه اترک، طرح هایی برای ساخت سریال های درجه «الف» هم چیده شده است البته قربانی جم، سخت معتقد است که باید از ظرفیت های غنی استعدادهای بومی این خطه در این مسیر بهره گرفت. او البته جای خالی ادبیات ناب ایران زمین و غزلیات حافظ را در برنامه سازی ها و اجراهای رادیویی و تلویزیونی خالی قلمداد می کند و برای جاری شدن شعر در «اترک» هم برنامه دارد. او از سویی به تدوین برنامه هایی ابتکارانه برای زدودن غبار از چهره مشاهیر استان اشاره می کند.
مدیر کل صدا و سیما به ضرس قاطع معتقد است که برخی برنامه های اترک تنه به تنه برنامه های معروف کشور می زند و با اندکی روتوش در برنامه سازی ها می توان نام خراسان شمالی را بیش از گذشته بر سر زبان ها انداخت. نشست همفکری اصحاب رسانه در حالی در روزنامه «خراسان شمالی» برگزار شد که طی آن نکته مشهود و قابل تأمل، دورخیز اترکی ها برای فتح قله های ناشناخته استان بود. مدیر کل صدا و سیمای خراسان شمالی در این دیدار با حضور سردبیر روزنامه های استانی «خراسان»، با اشاره به ۳ هدف اساسی شبکه اترک گفت: معرفی درست استان در بخش های مختلف همچون سرمایه گذاری، افتخار به داشته های خود، معرفی چهره های ناشناخته استان، بالا بردن کیفیت تولیدات و عدالت رسانه ای از اهداف شبکه اترک است.«قربانی جم» افزود: زیباترین صحنه، صحنه ای است که افراد دور از مرکز در قاب تلویزیون ما جا می گیرند و صدای شان از جعبه جادویی رادیو شنیده می شود.وی اظهارکرد: در حال پیگیری برگزاری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان ها در سال آینده هستیم که در صورت موافقت سازمان و ظرفیت سنجی، سال آینده شاهد حضور 800 هنرمند ملی و مدیران ارشد رسانه در استان خواهیم بود و اگر این امر با پیگیری محقق شود به جرئت می توان گفت بعد از سفر مقام معظم رهبری، بزرگ ترین رویداد تبلیغی و معرفی استان خواهد بود.
به گفته وی، طی مدت یک ماه رسانه های ملی و شبکه های استانی به معرفی مناطق مختلف استان مشغول خواهند شد و استان با تمام قوت معرفی خواهد شد.وی با بیان این که صدا و سیما موتور محرک جامعه است، تصریح کرد: رویکرد ما توسعه محور و پیشرفت محور است و مطمئن هستم که اگر اتفاقی قرار است در استان رخ دهد رسانه ملی و شبکه استانی یک بال بسیار پرتوان برای پرواز است.وی با اشاره به 24 ساعته شدن شبکه اترک اضافه کرد: مردم خیلی واکنش مثبت نشان دادند و وابستگی آن ها به شبکه بیشتر شد.به گفته وی، تولید چند فیلم و سریال فاخر تا پایان سال با جذب بودجه و موافقت سازمان در دستور کار قرار دارند و با بهره مندی از نیروهای بومی و استفاده از ظرفیت های استان کلید خواهند خورد.وی اضافه کرد: صدا و سیما در حوزه مناسبت ها مانند جزءخوانی زنده قرآن برای نخستین بار و پوشش مراسم تشییع پیکر آیت ا... مهمان نواز خیلی خوب ورود کرد.قربانی جم با بیان این که هر برنامه ای اگر هدفمند باشد می تواند جریان ساز باشد، افزود: در خصوص پوشش دیجیتال در 8 ماه در راز و جرگلان 11 درصد و بین ۲٫۵ تا 3 درصد در کل استان افزایش داشتیم و با نصب 147 فرستنده با اعتباری حدود 250 تا 300 میلیون تومان پوشش دیجیتال استان صد درصد خواهد شد و در این باره با استانداری تفاهم نامه ای منعقد کردیم.به گفته وی، طی ۲ تا ۳ هفته آینده در شهرستان های گرمه و جاجرم پوشش کامل دیجیتال را جشن خواهیم گرفت.وی با اشاره به تلاش های روزنامه خراسان شمالی و تاثیر گذاری آن در جامعه اضافه کرد: توان روزنامه «خراسان شمالی» تعریف شده است و این توان وقتی با قوت شبکه اترک برای حوزه های زیرساختی استان هزینه و خرج شود می تواند حرفش را اثرگذارتر بزند.به گفته وی، هیچ مسئولی نباید از دیدن شبکه اترک و شنیدن رادیو و خواندن روزنامه خراسان شمالی دلش بلرزد و بترسد اما آن ها باید بدانند که اگر کارشان تحول گرا نباشد نمی توانند خیلی حرف برای گفتن داشته باشند و ما رهای شان نمی کنیم.وی افزود: برای دیده شدن این استان به همت ها و نگاه های بلند نیاز داریم که ما در این ها اندکی مشکل داریم. ما باید مسئولانی باشیم که سرمان برای کارهای بزرگ درد کند.مدیرکل صدا و سیمای خراسان شمالی افزود: به شبکه اترک امیدوار شوید، شبکه ای که آینده نزدیک درخشانی دارد و امیدواری را برای مردم به ارمغان می آورد.قربانی جم با اشاره به این که ما را نقد کنید و از آن استقبال می کنیم، تاکید کرد: جنس مطالبه گری روزنامه خراسان شمالی مشهود و خیلی خوب است. ما قصد تخریب فردی را نداریم بلکه می خواهیم دست فردی را بگیریم و اعتماد مسئولان را به رسانه تقویت کنیم.وی اضافه کرد: پیشنهاد می کنم مسئولان با دوربین ما به دل مردم بروند و با آن ها گفت و گو کنند زیرا به این جنس کار نیاز داریم.سردبیر روزنامه های استانی خراسان نیز در این دیدار با بیان این که روزنامه خراسان شمالی فعالیت های خودش را در مسیر و قالب علمی انجام می دهد اظهار کرد: وحدت اقوام در استان همواره در دستور کار ما بوده است و در این جهت بسیار کوشیده ایم.
حجت الاسلام «علی ولی زاده» با بیان این که مردم استان بسیار رسانه ای و فرهنگ دوست هستند، تصریح کرد: رسانه ها در استان با یکدیگر هم سو نیستند و این مسئله سبب شده است که استان ضرر کند. وی اضافه کرد: همکاری به معنای عدم رقابت نیست و اگر به این مسئله سر و سامان داده شود و رسانه ها هم سو شوند، به نفع استان خواهد بود. وی به ضریب نفوذ روزنامه خراسان شمالی در روستاها و پیگیری های مستمر این روزنامه برای پروژه های کلیدی و تعیین کننده استان هم اشاره و از این که در استان نگاه رسانه ای در بین برخی مدیران وجود ندارد گلایه کرد و گفت: روزنامه خراسان شمالی درباره مسائل توسعه همچون جاده مرگ گام های موثری برداشته است و اگر موانع برداشته شود ماندگاری بیشتر مسافران می تواند در توسعه استان بسیار موثر باشد. وی ادامه داد: برای استان ضعف بسیار بزرگی است که فاقد خط ریلی باشد.محسن زاهد احمدی، معاون فضای مجازی صدا و سیمای خراسان شمالی نیز در این دیدار گفت: باید بحث مطالبه گری و هم افزایی را تقویت کنیم و روی آن برنامه ریزی شود و یکی از آسیب هایی که در حوزه رسانه داریم این است که ما از دیگران خیلی می دانیم اما برای خودمان کم وقت می گذاریم که باید این موضوع تبیین شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با حضور آیت ا... رئیسی برگزار شد؛
تعداد بازدید : 249
مراسم چهلمین روز درگذشت آیت ا... مهمان نواز
مراسم چهلمین روز رحلت آیت ا... «مهمان نواز» نماینده فقید مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، عصر روز گذشته در امامزاده سید عباس(ع) بجنورد با حضور پرشور مردم و مسئولان برگزار شد.نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم با تسلیت رحلت آیت ا... مهمان نواز و با تشکر از حضور مردم در مراسم بدرقه این عالم ربانی گفت: آسمان مزین به ستارگان است و این ستارگان مسیر را نشان می دهند. عالمان، ستارگان هدایت و بصیرتند تا مسیر را نشان دهند. آیت ا... «یعقوبی» اضافه کرد: در این استان هم خدا از قبل از انقلاب، این نعمت را به مردم استان داد که برکتی برای استان بود و امروز در چهلمین روز فراقش جمع شده ایم تا پای عهد و پیمان مان بمانیم.تولیت آستان قدس رضوی هم در این مراسم با تسلیت چهلمین روز رحلت آیت ا... مهمان نواز گفت: گمشده امروز دنیا اخلاق و اصول و مبانی اخلاقی است. آیت ا... «رئیسی» اضافه کرد: یکی از ویژگی های فقاهت مبارزه با هوای نفسانی و احساس مسئولیت کردن است. وی با اشاره به ویژگی های شخصیتی آیت ا... مهمان نواز ادامه داد: تلاش آیت ا... مهمان نواز در مبارزه با رژیم ستم شاهی، در زمان جنگ و بعد از جنگ دعوت به اعرف معروف ها بود و بعد از پیروزی انقلاب در سنگر اعرف معروفات حضور داشت و در تمام سخنرانی ها و موضع گیری ها برای گفتمان امام(ره) و رهبری در تلاش بود. وی اضافه کرد: تاکید آیت ا... مهمان نواز بر زندگی مردم و گره گشایی از زندگی آنان و این مسئله بود که مدیران و مسئولان به نیازهای مردم توجه داشته باشند. وی تاکید کرد: همراهی و همنوایی مرحوم مهمان نواز با مجاهدان راه خدا و خواندن نماز شب و همراهی با خانواده شهدا و در بطن مردم بودن به ایشان روح بلندی اعطا کرده بود. دلیل تجلیل از این عالم ربانی در صداقت در عمل، رفتار و گفتار وی نهفته است. به روح آن عالم درود می فرستم و به بازماندگان تسلیت می گویم. خدا روح ایشان را با شهدا محشور کند. وی عشق به امام(ره) و شهدا داشت. تولیت آستان قدس رضوی خطاب به مسئولان خاطرنشان کرد: پیام آیت ا... مهمان نواز به ما این است که خدمتگزاری به مردم برای خداست. وی همچنین تصریح کرد: توجه به مردم در فرهنگ انقلابی نباید با نگاه تشریفاتی باشد. آیت ا... رئیسی با برشمردن معانی کرامت و با اشاره به ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: برخی کرامت را بخشش ترجمه و بعضی کرامت را بزرگی و بزرگواری معنی می کنند و کرامت برای یک انسان کریم در پرتو حضرت حق کسب میشود. کسی که بخشندگی برای خدا کند کریم است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
استان فقط در حرف پایلوت تولید گیاهان دارویی است
تعداد بازدید : 869
گیاهان دارویی با طعم شعار
این زالو،نه آن زالو
نویسنده : اسدی
گیاهان دارویی بخش مهمی از طب سنتی را تشکیل می دهند؛ گیاهانی که از دیرباز در فرهنگ ایرانی به عنوان شفا بخش بسیاری از بیماری ها بوده اند. دکتر «حسن حاج طالبی» از فعالان نام آشنای طب سنتی در استان است و حرف هایی درباره گیاهان دارویی و سخن ها و نقدهایی بر عملکرد دستگاه ها دارد که منجر به هدر رفت ظرفیت های طبیعی استان شده است.
مشاور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی با بیان این که با وجود سابقه دیرینه و ثابت شده گیاهان دارویی در جهان، در خراسان شمالی به گیاهان دارویی بسیار کم و در حد صفر اهمیت می دهند، می افزاید: خراسان شمالی یکی از بهترین اقلیم های پرورش و کشت گیاهان دارویی را دارد با این حال در مقایسه با چیزی که باید باشد می توان گفت کارهای انجام شده در حد صفر است. وی با بیان این که خراسان شمالی بین دو استان خشک و یک استان مرطوب قرار دارد، اضافه می کند: این اقلیم بهترین شرایط برای کشت گیاهان دارویی است و در حال حاضر بیش از 200 نوع گیاه دارویی وحشی و بومی در استان وجود دارد اما سازمان دهی درباره فراوری و کشت گیاهان دارویی انجام نشده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که فعالیت های پراکنده ای توسط سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی انجام شده است اما این میزان کافی نیست.
وی با اشاره به ورود اندک و پراکنده بخش خصوصی به بحث گیاهان دارویی، خاطرنشان می کند: این فعالیت ها به شکل فردی و خصوصی انجام شده و فعالیت مدیریت شده دولتی نبوده است و از مهم ترین کاستی ها در بخش گیاهان دارویی استان است.دکتر «حاج طالبی» گیاه «قسنی» تولیدی استان را برند جهانی می داند و اعلام می کند: ماده مؤثر گیاه قسنی تولید شده در استان بیشترین و بهترین ماده مؤثر تولید شده توسط این گیاه را در دنیا داراست و زمینه کشت بهترین گیاهان دارویی در استان وجود دارد اما مورد استفاده هدفمند قرار نمی گیرد.وی با بیان این که ظرفیت های استان در این باره ناشناخته مانده است، ادامه می دهد: گیاهان دارویی دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند به نحوی که بیشترین ارزش افزوده در بخش کشاورزی مربوط به کشت گیاهان دارویی است به همین دلیل بسیاری از کشاورزان مطالبه آموزش و کشت گیاهان دارویی را در استان دارند.وی با بیان این که سند ملی گیاهان دارویی سال 92 در کشور تدوین شده و دارای مفادی است اظهارمی کند: در استان خراسان شمالی به هیچ کدام از موارد موجود در سند ملی گیاهان دارویی توجه و طبق آن کاری انجام نشده است.وی ابرازمی کند: کشورهای دنیا آماری از میزان تجارت گیاهان دارویی شان دارند، اگر قیاسی در این باره با ایران انجام شود جایگاه ایران صفر است و این به دلیل نبود مدیریت در این بخش است.
وی با بیان این که بهترین سمینارها در ایران برگزار می شود و بهترین کتاب ها در کشور تدوین شده است، می افزاید: اما کار عملی و اجرایی به خوبی انجام نشده، با این حال هر سال جشنواره هایی تحت عنوان جشنواره های گیاهان دارویی در کشور برگزار می شود که سازمان یافته نیست.
این پزشک طب سنتی با بیان این که بهترین کشت در دنیا مربوط به گیاهان دارویی است و از این رو در دنیا مزارعی تحت عنوان مزارع گیاهان دارویی وجود دارد، اضافه می کند: در کشورهای اروپایی مزارعی همچون اسطوخودوس و سمبله طیب یافت می شود اما در ایران این مزارع بسیار اندک هستند و این تفاوت در حالی است که گیاهان دارویی در دنیا به ثروتی بسیار عظیم تبدیل شده اند.وی خام فروشی را از مشکلات گیاهان دارویی می داند و می گوید: صنعت فراوری در کشور وجود دارد اما به شکل خودجوش توسط مردم انجام می شود این بخش فاقد سامان دهی های لازم است.
شفابخشهای گیاهی
وی با بیان این که گیاهان دارویی در قرن 21 فراتر از چیزی که در گذشته بوده پیش رفته است، اظهارمی کند: گیاهان سنتی امروزه به عنوان گیاهان صنعتی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، گیاهان دارویی دارای سابقه 4 یا 5 هزار ساله هستند.دکتر «حاج طالبی» می افزاید: در گذشته گیاهان دارویی برای بحث های مزاجی و تجربی استفاده می شد اما در حال حاضر کتاب های مرجع گیاهان دارویی به زبان های مختلف در دنیا وجود دارد و دکترای گیاهان دارویی و مقاطع مختلف تحصیلی در این باره وجود دارد.
وی به خوردن مهر تأیید سازمان بهداشت جهانی بر گیاهان دارویی اشاره و اعلام می کند: رشته گیاهان دارویی در دانشگاه های مختلف دنیا تدریس می شود و امروزه گیاهان دارویی به مقوله فناوری و صنعتی شدن وارد شده است.وی سابقه فعالیت خود در زمینه گیاهان دارویی را مربوط به دوران دانشجویی اش می داند و ادامه می دهد: در دانشکده پزشکی در زمینه گیاهان دارویی فعالیت می کردم و قصد داشتم پایان نامه ام را در این باره بنویسم اما به دلیل عدم توجه به گیاهان دارویی از این کار منصرف شدم و از سال 79 همزمان با دانش آموختگی از دانشگاه به شکل رسمی به حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی وارد شدم.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود به رابطه گیاهان دارویی و طب سنتی می پردازد و می گوید: گیاهان دارویی شاخه ای از طب سنتی و طب سنتی دارای دو بخش طب نظری و عملی است. در طب عملی بخش معالجات وجود دارد که شامل درمان های دارویی می شود و قسمت مهمی از معالجات استفاده از گیاهان دارویی است.وی که گیاهان دارویی را راه درمان همه بیماری ها می داند، ادامه می دهد: حتی می توان گفت کمتر گیاه دارویی وجود دارد که اثر مثبتی روی سرطان نداشته باشد اما این موضوع نیاز به کار دارد و ماده مؤثر آن ها باید استخراج شود.وی اظهارمی کند: گیاهان دارویی برای درمان بیماری های خاص نیازمند انجام کارهای علمی هستند. برخی از گیاهان تأثیر مستقیمی بر بیماری ها دارند و برخی دارای اثر کمکی هستند اما نمی توان به بیمارها تجویز کرد که با مصرف این گیاه سرطان درمان می شود به دلیل این که باید این گیاه تبدیل به داروی گیاهی ضد سرطان شود.وی که به گفته خود به عنوان یک سرمایه گذار در فراوری و خروج ماده مؤثر گیاهان دارویی ورود کرده است، بیان می کند: تنها مرکز خصوصی در کشور و حتی جهان هستیم که در بحث تحقیقات گیاهان دارویی در حال فعالیت هستیم.دکتر «حاج طالبی» با بیان این که این مرکز دارای زیر مجموعه مرکز تحقیقات، بسته بندی و فراوری است، ادامه می دهد: این مرکز دارای کتابخانه گیاهان دارویی است که بهترین کتاب های موجود جهان درباره گیاهان دارویی به زبان فارسی و انگلیسی در آن جا وجود دارد.
مخالفت ها با طب سنتی
وی در پاسخ به این سوال که چرا طب سنتی با وجود سابقه دیرینه ای که دارد هنوز مورد نقد قرار می گیرد و از سوی بسیاری پذیرفته نمی شود؟ می گوید: طب سنتی باید اول علمی و بعد به مردم عرضه شود اما هنوز به شکل طب علمی دارای پایه های بالینی نیست به همین دلیل هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است، از این رو بیشتر مخالفان طب سنتی کسانی هستند که کار علمی در طب مدرن انجام داده اند.وی بخش دیگری از مخالفت ها را ناشی از جنبه های تجاری می داند و ادامه می دهد: قرار گیری طب سنتی در جایگاه واقعی خود لطمه های جبران ناپذیری را به صنعت و تکنولوژی طب مدرن وارد می کند بنابراین بخشی از مخالفت ها به این دلیل انجام شده است. وی مخالفت های مردمی را ناشی از تجویزهای اشتباه عطاری ها می داند و ادامه می دهد: امروزه دیگر مردم نباید برای تجویز دارو برای بیماری به سمت عطاری ها بروند زیرا عطاری ها محل فروش است نه محل تجویز دارو و در این باره قوانینی هم وجود دارد.وی ادامه می دهد: طبابت در عطاری ها موجب نارضایتی مردم از طب سنتی شده و بر پیکره طب سنتی خدشه وارد کرده اما راهکار دست دولت است و با این که قانون منع فروش وجود دارد اما اهرم نظارتی قوی برای اجرای قانون وجود ندارد. این پزشک طب سنتی با این که از افزایش مراجعان به طب سنتی نسبت به سال های قبل خبر می دهد اما از نبود حمایت ها در خراسان شمالی گلایه می کند و متقاضی تشویق و توجه می شود.وی بسترهای لازم برای ورود سرمایه گذار به بخش گیاهان دارویی را غیر آماده می خواند و ادامه می دهد: در این شرایط نمی توان انتظار حضور سرمایه گذار به بخش گیاهان دارویی را در استان داشت، در همین زمینه به سرمایه گذاران توصیه هم نمی کنم که تا زمانی که بسترها آماده نیست وارد سرمایه گذاری نشوند.وی بسترهای سرمایه گذاری را در تسهیل فرایندهای اداری و هماهنگی دستگاه های مرتبط با سرمایه گذاری ذکر می کند.
این پزشک طب سنتی با بیان این که قرار است ستاد توسعه گیاهان دارویی در استان راه اندازی شود، می افزاید: در تلاش هستیم تا بستر حضور سرمایه گذار در بخش گیاهان دارویی استان فراهم شود. در همین باره وی به برگزاری جلسه سرمایه گذاری گیاهان دارویی از سوی معاونت اقتصادی استانداری اشاره می کند.
وی با بیان این که پایلوت شدن خراسان شمالی در تولید گیاهان دارویی در حد شعار است، ادامه می دهد: باید برای کارهای انجام شده آمار وجود داشته باشد و بدانیم چند کارشناس کشاورزی مرتبط با گیاهان دارویی داریم، چند کارآفرینی در این بخش انجام شده و سطح زیر کشت استان در این باره چه میزان است؟وی اعلام می کند: قصد داریم مشاغل خانگی گیاهان دارویی شامل کشت گلدانی و خانگی و مزرعه ای را آغاز کنیم و همراه با آموزش به مردم، بذر و نهال توزیع و محصول تولید شده را خریداری کنیم که جهاد کشاورزی استان از این طرح حمایت کرده است.
زالوهای غیر برکه ای
دکتر «حاج طالبی» درباره این موضوع که مردم اعتماد چندانی به زالو درمانی در طب سنتی ندارند، می گوید: مراکز پرورش زالو در وزارت بهداشت تشکیل شده است اما اطلاع رسانی نمی شود به همین دلیل تصور مردم از زالو، زالوهای برکه ای است. وی با بیان این که مجوز برای صحبت در این باره داده نمی شود، ادامه می دهد: این در حالی است که مردم باید با مضرات و فواید زالو درمانی آشنا شوند.وی اضافه می کند: در این مرکز اتاق شست و شوی زالو وجود دارد و تاکنون در این مرکز 300 تا 400 هزار بار بدون حتی یک مشکل زالو درمانی انجام شده است.وی ادامه می دهد: از سال 91 تاکنون 100 نفر مبتلا به زخم پای دیابتی را با زالودرمانی از قطع پا نجات داده ایم و اثر این موضوع با یک کار علمی در دانشگاه یورک انگلیس ثبت شده است. وی به برنامه این مرکز برای تولید گیاهان دارویی ارگانیک اشاره و اعلام می کند: با کمک معاونت اقتصادی استانداری به دنبال این هستیم تا متناسب و گام به گام با سند ملی گیاهان دارویی پیش برویم و ستادی تشکیل دهیم تا این بخش آسیب شناسی و بسترهای لازم فراهم شود.
وی به اشتغال زایی بالای کشت گیاهان دارویی و ارزش افزوده بالای این محصولات نیز اشاره می کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
خبر
تعداد بازدید : 215
رد پای صحرای قره قوم در گرد و غبار بجنورد
صدیقی- تداوم وزش باد شدید و ایجاد گرد و غبار از ناحیه صحرای قره قوم ترکمنستان که وارد استان شده است باعث شد هوای بجنورد طی سه شنبه شب تا نزدیک صبح در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گیرد. به گزارش خبرنگار ما، بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی خراسان شمالی کانون اصلی ایجاد گرد و غبار طی روزهای یک شنبه و دوشنبه در استان مربوط به کشور ترکمنستان بود که با وزش باد شدید ریزگردها از صحرای قره قوم این کشور وارد استان شدند. «عمارلو»، مسئول ایستگاه سنجش آلودگی و کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: با ایجاد گرد و غبار، هوای بجنورد طی سه شنبه شب در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارشی ازمناطق سیل زده مانه
تعداد بازدید : 38
گزآباد؛پارسال زلزله امسال سیل
نویسنده : محمد اگاهی
«پارسال زلزله خانه های شان را ویران کرد و امسال سیل»؛ این حکایت برخی از اهالی روستاهای اهل مانه به ویژه گزآباد است. سیل ویرانگر دو هفته گذشته در بخش مانه در سالروز زلزله اردیبهشت سال گذشته نه تنها خانه و کاشانه تعدادی از اهالی روستای گزآباد را نابود کرد بلکه زمین های حاصل خیز آنان را نیز با خود شست و برد تا اهالی کم درآمد و کم بضاعت این روستا بیش از گذشته غم نان داشته باشند. سیل ویرانگر 42 منزل مسکونی و 100 دامداری این روستا را ویران کرد و علاوه بر آن 110 هکتار محصولات کشاورزی و 500 قطعه مرغ مهم ترین منابع درآمدی این روستا را بلعید و حالا مردم این روستا درمانده اند که چگونه هم از پس مخارج زندگی شان برآیند و هم بتوانند تسهیلات بازسازی منازل زلزله زده شان را پرداخت کنند.
آنانی که به دلیل ضعف مالی نتوانسته بودند خانه های نوسازشان را بنا کنند سیل سیمان های رایگان اهدایی بنیاد مسکن را شسته و غیر قابل استفاده کرده است تا آنان بیش از گذشته درمانده شوند.
در این میان بیشترین دلخوشی مردم ورود دستگاه قضایی به وضعیت رسیدگی به مناطق سیل زده است و پیگیری های مستمر مقامات قضایی آنان را امیدوار نگه داشته است که در این اوضاع اقتصادی بد جامعه فریاد رسی دارند.
رئیس کل دادگستری استان به همراه مقامات قضایی مانه و سملقان یک روز پس از جاری شدن سیلاب از مناطق آسیب دیده بازدید کردند و به گفته دهیار روستای گزآباد با گذشت دو هفته هنوز هم مقامات قضایی پیگیر هستند.
پس از گذشت دو هفته راهی روستای گزآباد می شوم. با وجود اقدامات موثر جمعیت هلال احمر و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اما هنوز می توان آثار ویرانی های سیل را در میانه روستا مشاهده کرد.
آثار باقی مانده از منازل تخریب شده و تخریب معابر روستا گویای حجم سیل ویرانگری است که به گفته اهالی طی سال های گذشته بی سابقه بوده است.
یکی از اهالی گزآباد لحظه جاری شدن سیل در روستا را برایم تعریف می کند و می گوید: پس از آن که سیل از دو جهت وارد کانال آب کشاورزی روستا شد به یکباره سیلاب فواره وار از کانال خارج شد و به سمت روستا حرکت کرد.
«محمدی» ادامه داد: سیلاب به سرعت هر چه را که مقابلش بود با خود برد و با وارد شدن به منازل ، دامداری ها و انبارها مردم را دچار وحشت کرد. یکی دیگر از اهالی ما را به سمت انباری اش هدایت می کند و با نشان دادن بنای در حال احداثش می گوید: با توجه به مشکل مالی ام نتوانستم هم پای دیگر اهالی زلزله زده خانه ام را بسازم به همین دلیل سیمان رایگان بنیاد مسکن را انبار کردم تا پس از فروش محصولات کشاورزی با درآمد آن بتوانم تا چند ماه دیگر در خانه جدیدمان زندگی کنیم اما دیگر نه محصول کشاورزی برای برداشت مانده است و نه سیمانی برای ادامه کار. او تنها نیست،3 زلزله زده دیگر این روستا شرایط مشابهی و از بنیاد مسکن تقاضا دارند دوباره به آن ها مساعدت شود.
دهیار روستای گزآباد با نشان دادن آثار باقی مانده از سیل ویرانگر در روستا از پیگیری های مسئولان و بازدید از مناطق سیل زده تشکر و اظهار امیدواری کرد: مسئولان مردم آسیب دیده این روستا را فراموش نکنند و آنان را برای جبران خسارت یاری کنند. «احسانی» می افزاید: 20 روز تا زمان برداشت محصول گندم باقی مانده بود اما سیل اصلی ترین منبع درآمد این روستا را با خود برد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل پرداخت خسارت های ناچیز بیمه اهالی دیگر محصولات شان را بیمه نمی کنند و در این شرایط مسئولان برای جبران خسارت های وارد شده به فکر اعطای تسهیلات بلاعوض و کم بهره باشند.
وی با تشکر از بنیاد مسکن بابت انجام اقدامات اولیه می گوید: روند تشکیل پرونده دریافت وام مقاوم سازی منازل برای 43 خانواری که منازل شان در این حادثه آسیب دیده و ویران شده در حال انجام است . وی خاطرنشان کرد: در این حادثه حدود 10 خانوار بدون سرپناه شدند که هم اکنون در چادر زندگی می کنند. مسئول روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی درباره کمک به سیل زدگان این روستا می گوید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مانه و سملقان به قید فوریت برای مالکان منازل آسیب دیده این روستا پرونده تشکیل می دهد تا با انعقاد قرار داد بانکی مالکان بتوانند از تسهیلات 20 یا 25 میلیون تومانی کم بهره برای بازسازی منازل شان بهره ببرند.
«محسن آگاهی» درباره از بین رفتن سیمان اهدایی برخی از اهالی بر اثر جاری شدن سیل اظهار کرد: سیمان اهدایی بنیاد مسکن همچون دیگر موارد جزو خسارت های وارد شده به اهالی بر اثر سیل محسوب می شود و بنیاد مسکن تعهدی در این باره ندارد. با این وجود در گفت و گو با معاون روستایی بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان وی وعده داد نهایت همکاری با اهالی خسارت دیده انجام شود. گزارش خبرنگار ما حاکی است بر اثر جاری شدن سیل در اردیبهشت امسال بیش از 10 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و روستاهای استان خسارت وارد شد که از مجموع 22 میلیارد تومان خسارت های برآورد شده در 2 سال گذشته 6 میلیارد تومان پرداخت شد. طبق اعلام مدیریت کل بحران استانداری خراسان شمالی برای دریافت بقیه خسارت های وارد شده در سال گذشته و امسال باید مصوبه جدیدی در هیئت دولت تصویب شود. هم اکنون مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی سکاندار ندارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
جرگلان؛ دریغ از یک سانتی متر فضای سرپوشیده ورزشی
تعداد بازدید : 46
صید طلا از روی خاک
نویسنده : نجاهی
تا چشم بازکرده اند روی خاک قد کشیده، تمرین کرده و قهرمان شده اند و هنوز هم برای ورزش کردن شان سقف ندارند.افتخارآفرینی و کسب چندین عنوان آسیایی و جهانی در رشته هایی نظیر گورش و آلیش، توسط جوانان مستعد که روی خاک شال محکم کرده و «چاپان» پوشیده اند جرگلان را به پایتخت کشتی با کمربند ایران تبدیل کرده است؛ همان هایی که کشتی گرفتن روی تاتامی و تشک و لمس تور دروازه فوتسال و والیبال و فضای سرپوشیده برای شان آرزو است.زیر تیغ آفتاب و در سرمای سوزان روی خاک تمرین کرده اند و حالا دیوار خانه های شان پر از حکم های قهرمانی و مهر تاییدی بر ظرفیت بی بدیل ورزشی شان است.ورزشکاران جرگلانی که بارها خودشان را با همه نداشتن ها ثابت کرده اند از یک سانتی متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده محرومند و حسرت میزبانی مسابقاتی مانند فوتسال و آلیش در دل شان مانده است.
مردم منطقه ای که پایین ترین سرانه فضای ورزشی سرپوشیده کشور را دارند تاکنون ورزشکاران شان را در کنار زمین های خاکی ایستاده تشویق کرده اند و منتظر آجر روی آجر گذاشته شدن اولین سالن ورزشی سرپوشیده ای هستند که از جانمایی مکان آن در مرکز بخش جرگلان حدود 2 سال می گذرد و هنوز چشم به وعده های مسئولان و اعتبارات مصوبی که هیچ وقت تخصیص نیافته دوخته اند.«محمد پاینده» از عنوان داران رشته گورش و آلیش است که قهرمانی کشور و آسیا را در کارنامه ورزشی خود دارد. او می گوید: طبیعتاً هر منطقه ای ظرفیت های ورزشی خاص خودش را دارد و استعدادهای فراوانی وجود دارند که بروز و شکوفایی آن ها نیازمند بستر مناسب است.وی با بیان این که ورزش جرگلان محدود به چند رشته نیست تصریح می کند: ورزشکاران منطقه به دلیل نبود سالن ورزشی در روزهای گرم و سرد سال و در زمین های خاکی بازی می کنند که وجود سالن سرپوشیده ورزشی در کنار تشویق این قشر پویا، شکوفایی و توسعه ورزش منطقه را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه می دهد: در جرگلان استعداد های زیادی در گورش و آلیش وجود دارند به طوری که سال گذشته 3 آلیش کار از بخش جرگلان در مسابقات آسیایی ترکمنستان شرکت کردند که منجر به کسب 2 نشان برنز در رشته آلیش سبک کلاسیک شد و این نتایج در حالی رخ داد که این کشتی گیران به دلیل محرومیت از امکانات ورزشی و بدن سازی و فضای سرپوشیده اغلب روی خاک تمرین می کنند.وی تصریح می کند: در حال حاضر ۲۰ نفر از گورش کاران هر روز عصر در یک اتاق محقر در روستای علی آباد بخش جرگلان تمرین می کنند و امیدوارند وعده های مسئولان برای ساخت اولین سالن هرچه زودتر عملی شود.یکی دیگر از اهالی با اشاره به این که احداث سالن در جرگلان زمینه شناسایی استعدادها در رشته های رزمی و سایر رشته های مربوط به فضای سرپوشیده را میسر می کند می گوید: ورزش جرگلان هیچ تناسبی با ظرفیت های مثال زدنی آن ندارد و جوانان فقط می توانند به ورزش هایی بپردازند که بتوان آن ها را روی خاک انجام داد. محمدی می افزاید: برخی اهالی برای استفاده از فضای سرپوشیده به سالن های بخش های مجاور می روند و البته نبود سالن شرایط میزبانی را در مسابقات برای مان سخت می کند زیرا مکانی برای برگزاری مسابقه نداریم.
وی با اشاره به این که این نداشتن ها مانع درخشش قهرمانان نشده است اظهار می کند: با آن که یک سالن ورزشی کفاف جمعیت ۳۲ هزار نفری منطقه را نمی دهد اما کلنگ احداث اولین سالن هم بر زمین زده نمی شود.در گزارش های قبلی که به محرومیت جرگلانی ها از سالن اشاره کرده بودیم مسئولان شهرستان از مصوب شدن ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اولین سالن جرگلان خبر داده بودند که تاکنون یک ریال آن تخصیص نیافته و اقدام عملی صورت نگرفته است. این بار هم وقتی پای صحبت های رئیس اداره ورزش و جوانان راز و جرگلان می نشینیم با اشاره به ظرفیت خوب ورزش این شهرستان و اهمیت توجه به جوانان می گوید: توسعه ورزش و بستر سازی مناسب در راستای استعدادیابی، تزریق نشاط به جامعه را در پی خواهد داشت.«وحید آتشکده» می افزاید:۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت سالن ورزشی جرگلان مصوب شده است که در صورت تخصیص ساخت این پروژه آغاز می شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در گفت و گو با« هوشنگ جاوید» مطرح شد:
تعداد بازدید : 179
موسیقی فراموش شده رمضان
گروه ادب و هنر
«هوشنگ جاوید» از پژوهشگران موسیقی نواحی و بنیان گذار جشنوارههای مختلف موسیقی نواحی و آیینی در ایران و مکتب مرکز فرهنگ مردم ایران در صدا و سیماست. کارنامه درخشان این هنرمند در عرصه پژوهش و تالیف و آثار به جا مانده از او همچون «موسیقی آیینی قوم ترکمن؛ سیری بر جایگاه اهل بیت»، «آشنایی با موسیقی مناطق و نواحی ایران»، «آخرین خنیاگر»، «مناقبخوانی» و به ویژه «موسیقی رمضان در ایران»، ما را بر آن داشت تا با او که نقش به سزایی در حفظ گوشهای از فرهنگ موسیقایی کشورمان به ویژه موسیقی رمضان داشته است همکلام شویم و با این پژوهشگر از موسیقی آیینی، سحرخوانیها، مناجات خوانی ها و وضعیت این آیینها در ایران و خراسان شمالی سخن بگوییم. آواها و نغمههای سحرخوانان سالهای متمادی زینتبخش شبهای رمضان بوده است و این شبها را تبدیل به یکی از خاطرهانگیزترین شبهای سال کرده است.«جاوید»، موسیقی رمضان را به چند دسته تقسیم میکند و میگوید: ایرانیان مسلمان بنا بر یک رسم کهن عادت کرده بودند یک تا 3 روز پیش از رؤیت هلال ماه رمضان به پیشواز این ماه بروند، به همین خاطر، یک ساعت قبل از اذان صبح به بام خانه خود میرفتند و اذان میگفتند و مردم را به صلوات فرستادن، دعوت میکردند.
وی اضافه می کند: بعدها سحرخوانها، علاوه بر آواز، نقاره هم مینواختند تا حنجرهشان، دمی بیاساید و مناجاتخوانی، اذان گفتن و دعا خواندن بخشهای دیگری بود که به وقت سحر، یکی پس از دیگری اجرا میشد و اینها همه تمهیداتی بود که ایرانیان در گذشته برای بهموقع بیدارکردن مؤمنان از خواب، اندیشیده بودند.بخش دیگری از موسیقی رمضان، از نگاه این پژوهشگر، به دیدن هلال ماه، چه هلال ماه مبارک رمضان و چه ماه شوال برمیگشت که در این آیین، بزرگان شهر به اتفاق یک یا2 نوحهخوان خوشصدا به بلندیهای مشرف به منطقه خود میرفتند و چشم به آسمان میدوختند. وقتی بزرگان، دیدن ماه را تأیید میکردند، نوحهخوان ها جمع را به فرستادن صلوات دعوت میکردند و آن ها به خواندن آوازهایی در تکریم و استقبال از ماه رمضان میپرداختند یا اگر ماه شوال را در آسمان دیده بودند با ماه مبارک رمضان خداحافظی میکردند و از خداوند میخواستند طاعات و عباداتشان را بپذیرد.این پژوهشگر موسیقی نواحی، بر این باور است که تا 50 سال پیش در گوشه و کنار کشور، موسیقی ویژه ماه رمضان داشتهایم و صلواتخوانی، ذکرخوانی، بسما...خوانی و منقبتخوانی، نمونههایی از این موسیقی بودهاند اما در قرن اخیر، گم و فراموش شدهاند.هر چند از نگاه این پژوهشگر، ضرورت احیای این گونه از موسیقی احساس میشود اما مسئولان، زمینههای لازم را برای این کار فراهم نمیکنند. وی با اشاره به این که بیش از 90 نوع صلواتخوانی گروهی در نقاط مختلف ایران وجود داشت اما امروزه این گونه نیست، شناسایی این هنرها را وظیفه پژوهشگران و حمایت برای همگانی شدن آن را وظیفه متولیان فرهنگی می داند؛ مسئولانی که در این سالها تلاشی برای زنده ماندن نغمهها و آیینهای سنتی نکردهاند در صورتی که میتوانستند و حتی میتوانند بودجه مستقلی را به موسیقی مذهبی از جمله موسیقی رمضان اختصاص دهند.«جاوید» به این مسئله مهم که خراسان پایگاه پدید آمدن مناجات های نو و آوازهای سحر در اشکال مختلف است، اشاره و تصریح می کند: اگر 10 رساله در مورد چگونگی خواندن مناجات ها در کشور وجود دارد، 2، 3رساله در خراسان نوشته شده است که از جمله آن ها می توان به «آداب آوازهای گلدسته»، در بخش های مختلف که حدود 300 سال پیش نوشته شده و تنها 2 نسخه از آن موجود است، اشاره کرد.وی به رساله «تحفه عباسی» تالیف موذن زاده خراسانی که 200 سال پیش نوشته و در آن به تبیین قوانین چگونه خواندن پرداخته شده و به نوعی شکل مناجات خواندن را تدوین کرده است هم در بخش دیگری از سخنانش، اشاره می کند و می گوید: وجود مناجات هایی به زبان های کردی، ترکی، ترکمنی و فارسی نشان از جایگاه مناجات خوانی دارد اما متاسفانه به واسطه این که به شیوه های مناجات خوانی توجهی نکرده اند، این هنر از بین رفته و در حال حاضر نیز پیش کسوتان توان لازم را برای اجرا ندارند. وی اضافه می کند: در این میان با تلاش های صورت گرفته در سال 85، همایشی در قالب «سروش ستایش» با حضور سحرخوان هایی از خراسان شمالی برگزار و در نهایت اثری با همین موضوع تولید کردیم که خوشبختانه سی دی آن در بازار موجود است.مولف مجموعه «موسیقی رمضان» هم به این موضوع که در تذکره نصرآبادی، نام بسیاری از ذاکران و سحرخوانان از جمله خراسانی به چشم می خورد اشاره می کند و بر این باور است که این مقوله به خوبی نشان می دهد جایگاه خراسان در مناجات کجاست، البته در جایگاه مناجات این موضوع که اقوام مختلف ترک و ترکمن از این فرهنگ وام گرفتند و در فرهنگ خود مناجات را به زبان خود پدید آوردند، نشان دهنده قدرت زیبای فرهنگ مناجات در خراسان است.وی اضافه می کند: اما امروزه اثری قوی از مناجات خوانی نمی بینیم و فرهنگ اصیل و درست مناجات خوانی به شکلی که باید در خراسان وجود ندارد و مورد حمایت نیست و باید گفت که 50 سال می شود که این هنر از بین رفته است.با این همه هر چند موسیقی رمضان از نگاه این پژوهشگر موسیقی پر از شادی بود و میکوشید انسان را به معنویت نزدیک کند اما واقعیت این است که موسیقی رمضان از بین رفته و ما نتوانستهایم آن گونه که باید و شاید آواهایمان را ثبت و ضبط کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.