فعالیت های هنری؛ تیغ کرونا تیز، نگاه دولت کند
مرتضوی
با صدور مجوز فعالیت دوباره برخی رسته های فرهنگی و هنری، بعضی از مراکز در پایتخت و استان های مختلف کار خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی از سر گرفتند و آموزشگاه های آزاد هنری به ویژه گالریها از رخوت روزهای کرونایی بیرون آمدهاند و برنامههایی را برای علاقه مندان به تماشای آثار تجسمی تدارک دیدهاند. نمایش و فروش آنلاین آثار در کنار بازگشایی معدود گالری ها در پایتخت با رعایت فاصله اجتماعی و استقبال خوب از تماشای آنلاین آثار، بیانگر این مسئله است که شیوع کرونا موجب حرکت های تازه ای در عرصه هنر کشور و نمایش آنلاین آثار شده است به گونه ای که می توان آن را مقدمه ای برای تغییر اسلوب ارتباطی گذشته هنر دانست که از طریق بهره گیری از توان فناوری نوین در قالب نمایش آثار در فضای مجازی گام برمی دارد.
اما نباید از خلأ چنین حرکت هایی در استان ها غافل شد؛ اتفاقی که هنوز در خراسان شمالی رنگ و بوی جدی به خود نگرفته است و تعطیل بودن مجتمع های فرهنگی و هنری که در دل خود نگارخانه دارند از یک سو و معدود بودن فضای نمایشگاهی از سوی دیگر سبب شده است همچنان گالری ها روی خط خاموشی سیر کنند و مُهر تعطیلی بر دیوار نمایش آثار جا خوش کند و بسیاری از اهالی هنر رغبتی برای ارائه آثار نداشته باشند. این مسئله اگرچه هنوز در خراسان شمالی موافق و مخالفانی دارد و عده ای بر این باورند که در شرایط فعلی باید منتظر ماند و از تجربه های به دست آمده از فضای مجازی برای فعالیت در این عرصه بهره برد اما طغیان کرونا در مسیر فعالیت های هنری در استان سدی در برابر اقدامات شان شده است.«عمیق» از هنرمندان فعال در عرصه طراحی و نقاشی است که فعالیت خود را در این عرصه با بازگشایی آموزشگاه هنری آغاز کرده است. او فعالیت های هنری در دنیا مجازی را به واسطه نبود محدودیت و امکان نمایش و تماشای آثار برای طیف گسترده ای از علاقه مندان بسیار مثبت و خوب ارزیابی می کند.
وی بر این باور است: گالری ها و مراکز فرهنگی و هنری موجود در استان که امکان نمایش آثار هنری در آن ها وجود دارد، می توانند با برنامه های مختلف برای ارائه آثار در فضای مجازی گام بردارند.
«آرمان» از دیگر فعالان عرصه هنر در زمره مخالفان نمایش مجازی آثار در این شرایط است و می گوید: چرا در شرایطی که بیشتر مشاغل مشغول فعالیت هستند از فضای مجازی بهره بگیریم؟ مگر گالری چند مخاطب در روز دارد؟!
او به حرکت گالری های مختلف در تهران و برگزاری مسابقه نقاشی و مرور آثار هنری در دوره های گذشته اشاره می کند و این اقدام را که در راستای خارج نشدن گالری ها از گردونه کار و برقراری ارتباط مستمر با مخاطبان خود صورت می گیرد، بسیار ارزشمند می داند و تصریح می کند: این مقوله اگرچه نقشی در راستای فعالیت حرفه ای گالری ها ندارد اما خالی از لطف نیست.وی به تفاوت های نمایش مجازی و حقیقی آثار هم اشاره می کند و معتقد است: تماشای آثار به صورت حقیقی به طور قطع اثرگذاری بیشتر نه تنها در مخاطب بلکه بر هنرمند دارد.این هنرمند می گوید: فعالیت مجازی برای تمام رشته ها و گرایش های هنر به یک شکل نیست و نمی تواند یک تاثیر را بگذارد اما معتقدم همه رشته ها به واسطه فضای مجازی می توانند کار خود را عرضه کنند.
وی که چندان با بسته بودن گالری ها موافق نیست، اظهار می کند: به نظر می رسد فضای مجازی نمی تواند خلأ موجود را پرکند و فقط می تواند اجازه ندهد فاصله ای میان ارتباط ها ایجاد شود.اما در این میان مدیر مجتمع نگارستان بجنورد، نظری متفاوت از دیگر فعالان این عرصه دارد و با اشاره به تفاوت شرایط پایتخت با مراکز استان ها از جمله خراسان شمالی می افزاید: با نگاهی به فضای مجازی و تعداد بسیار بالای «لایو» های هنری هنرمندان کشور، میتوان گفت آن چنان فضا گرفته شده است که نوبت به هنرمندان استانی نمی رسد.«مسعود زمانی» اضافه می کند: فروش آنلاین در گالری آن قدر حجم اش بالا رفته است که غیر قابل کنترل به نظر می رسد و در شرایطی که همه از این فضا استفاده می کنند ترجیح می دهم صبر کنم شرایط متعادل شود و از ظرفیت و شرایط مطمئن و بعد دست به کار شوم.او همراه شدن با حرکتی را که در این شرایط شکل گرفته است چندان جذاب نمی داند و معتقد است: به نظر می رسد ضرر آن بیشتر از سودش باشد، در نتیجه ترجیح می دهم در شرایط فعلی از تجربه افراد بهره بگیرم و در صورت بازخورد فعالیت های این چنینی قدم در این عرصه بگذارم.