ضیغمی- در 40 سال اخیر، تلویزیون ما در ساخت سریال های فاخر و الف ویژه کارنامه پرباری داشته است. مجموعه ای از سریال های فاخر با موضوعات دینی، مذهبی، تاریخی و ملی تولید شده است که هر کدام گوشهای از فرهنگ ایرانی و اسلامی مان را نشان می دهند. در این گزارش نگاهی به چند سریال فاخری که در مقاطع مختلف 40 سال پس از پیروزی انقلاب روانه آنتن قاب شیشه ای شده اند، داریم.
کیف انگلیسی
سیدضیاءالدین دری
داستان این سریال به وقایع سیاسی دهه1320 ایران می پردازد و این نکته را بیان می کند که چگونه یک سیاستمدار روشنفکر مسیر تباهی و سقوط را طی می کند. «منصور ادیبان» اهداف خوبی دارد، ولی در میدان سیاست مغلوب فشارها می شود. تم این سریال سیر یک انسان روشنفکر در مناسبت های سیاسی است.
سید ضیاءالدین دری برای اولین بار در سال 1372 نسخه سینمایی فیلم نامه «کیف انگلیسی» را نوشت. او برای این که مردم از طرح مسائل سیاسی دلزده نشوند چاشنی عاطفی را به این اثر افزود و شخصیت های اصلی را در فضایی عاشقانه سرگردان کرد. این سریال در سال 1385از شبکه اول پخش شد. رویارویی لیلا حاتمی و علی مصفا که در دنیای واقعی هم زندگی مشترک دارند از نکات جالب سریال بود.
مختارنامه
داوود میرباقری
تا قبل از ساخت «مختارنامه» دست تلویزیون در زمینه آثار داستانی خالی بود. فیلم ها و سریال های پراکنده ای ساخته شده بود که به تاثیرات فرهنگ عاشورا در مقاطع مختلف زمانی می پرداخت اما سریالی که بخواهد به طور مستقیم وقایع سال های قیام را روایت کند، وجود نداشت. انتخاب «مختار» به عنوان قهرمان قصه یک انتخاب هوشمندانه بود. دوران زندگی مختار با زندگی امام اول تا چهارم همزمان بوده است. این سریال به مقاطع مهمی از تاریخ اسلام می پردازد.
داوود میرباقری، پنج سال از عمرش را برای کارگردانی پرهزینه ترین سریال تاریخ تلویزیون ایران صرف کرد. این مجموعه در تهران، قزوین، تاکستان، ورامین، آبادان، شوشتر، شهریار، آران و بیدگل، اسلامشهر، کویر سفیدشهر و شاهرود فیلم برداری شد و «فریبرز عرب نیا» نقش اصلی سریال را به خوبی ایفا کرد.
روزی روزگاری
امرا... احمدجو
در این سریال روستاییانی را می دیدیم که نمی توانستند با مسائل شهری کنار بیایند. امرا... احمدجو، نویسنده و کارگردان سریال «روزی روزگاری» تصمیم گرفت شهری ها را از قصه اش کنار بگذارد و قهرمانانی را خلق کند که همگی رگ و ریشه روستایی دارند. مرادبیگ، خاله قدرت و بقیه، آن قدر ملموس و دوست داشتنی بودند که تماشاگر تلویزیون هر هفته با آن ها همراه می شد. امرا... احمدجو بعد از «روزی روزگاری» چندین سریال دیگر هم ساخت، ولی هرگز نتوانست توفیق این اثر را تکرار کند. پس از گذشت سال ها از پخش این سریال مردم همچنان دیالوگ هایش را در فضای مجازی دست به دست می کنند. انتخاب خسرو شکیبایی در نقش یک راهزن باهوش و کمی لجوج و ژاله علو در نقش زنی هدایتگر نشان از هوشمندی کارگردان است.
امام علی(ع)
داوود میرباقری
میرباقری سریالی ساخت که به لحاظ کیفی، ساختاری و محتوایی، یک سر و گردن بالاتر از کارهای قبلی بود. در زمان پخش سریال علاوه بر اهمیت موضوع و درونمایه متن، ویژگی های ظاهری کار همچون بازی های درخشان و دیالوگ های غنی آن نیز دیده و شنیده شد. صداوسیما با ساخت این سریال می خواست توانایی اش را در تولید کارهای فاخر مذهبی محک بزند. سریال امام علی(ع) زمینه ای را فراهم کرد که سریال های متنوعی درباره دیگر شخصیت های مذهبی ساخته شود، سریال هایی همچون تنهاترین سردار، ولایت عشق، مختارنامه و یوسف پیامبر(ع) همگی از فضای مثبتی که سریال امام علی(ع) ایجاد کرده بود، بهره مند شدند.