مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی گفت: 13 هزار و ۵۰۰ دانش آموز تحت حمایت این نهاد برای سال تحصیلی جدید نیازمند یاری و کمک نیکوکاران هستند.«مجید الهی راد» در نشست خبری افزود: هم اکنون بیش از 13 هزار و ۵۰۰ دانش آموز و 829 دانشجوی نیازمند تحت حمایت این نهاد قرار دارند.وی اضافه کرد: حدود 14 هزار بسته در قالب آیین «شور عاطفهها» برای توزیع در بین جامعه هدف پیشبینی شده است که این بسته با کمک مراکز نیکوکاری تهیه و توزیع می شود.
وی بیان کرد: حمایت های تحصیلی و جمع آوری کمک برای دانش آموزان در آیین شور عاطفه ها از 15 مرداد آغاز شد و تا 15 مهر ادامه دارد. وی گزارشی از عملکرد کمیته امداد امسال طی پنج ماه امسال را ارائه کرد و گفت: 139 میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سرفصل های مختلف به نیازمندان کمیته امداد توسط مردم کمک شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد رشد داشته است. وی افزود: همچنین طی امسال بیش از 3 میلیارد و 800 میلیون تومان صدقات، 35 میلیارد تومان در حوزه کمک طرح اکرام ایتام، 28 میلیارد و 700 میلیون تومان زکات و سه میلیارد و 500 میلیون تومان نیز در عید قربان به نیازمندان خراسان شمالی کمک شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اقدامات انجامشده در راستای راهاندازی مرکز تخصصی درمان ناباروری در استان به عنوان یک ضرورت، اظهار کرد: تجهیزات این مرکز خریداری شده و طی ماه جاری فعالیت خود را با تست روی نمونههای حیوانی آغاز خواهد کرد. دکتر «علی عفتیزاده» افزود: تجهیزات اولویتدار مرکز تخصصی درمان ناباروری استان خریداری شده و سایر تجهیزات مورد نیاز هم با تأمین اعتباری 10 میلیارد تومانی، در حال خرید است و در روزهای آینده تکمیل میشود. وی با بیان این که این مرکز در ابتدا با تست بر روی نمونههای حیوانی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: این مهم طی ماه جاری محقق میشود و پس از آن از اواخر آبان، شاهد ارائه خدمات تخصصی درمان ناباروری برای زوجین استان خواهیم بود. سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به برنامههای این دانشگاه برای تقویت و توسعه خدمات درمانی مناسب و پیشرفته به تمام مردم مناطق تحت پوشش، تصریح کرد: راهاندازی مرکز درمان ناباروری، یکی از این برنامهها بود که طی ماه جاری تحقق مییابد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
استاندار خراسان شمالی در نشست مشترک هیئت دولت با استانداران سراسر کشور با حضور رئیس جمهور در روز چهارشنبه گفت: دستوراتی از سوی رئیس جمهور در حوزه پیگیری موضوعات انتقال آب پایدار به خراسان شمالی صادر شد و موضوع توجه به فرودگاه بجنورد، توجه به روش های نوین آبیاری نیز مورد توجه قرار گرفت .به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل استانداری خراسان شمالی، دکتر «محمدرضا حسین نژاد» با بیان این که موضوع انتقال آب پایدار به استان مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت، افزود: دستورات لازم در خصوص افزایش اعتبار این بخش و تسریع در روند اجرای آن از سوی رئیس جمهور صورت گرفت .وی خرید تضمینی دام را به عنوان یکی از خواسته های مردم استان در این نشست مطرح کرد و افزود: امیدواریم وزیر جهاد کشاورزی به صورت واقعی دام را قیمت گذاری کند تا دغدغه دامداران حل شود.
دکتر «حسین نژاد» همچنین یکی دیگر از مطالبات مردم را توجه به فرودگاه بجنورد بیان کرد و افزود: برای جذب سرمایه گذاران، وجود فرودگاه امری ضروری است لذا سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی توجه خاصی به فرودگاه بجنورد داشته باشند تا شاهد اصلاح پروازها باشیم . گفتنی است برای موضوعات حوزه گندم، آرد، نانوایی ها، اصلاح الگوی کشت و روش های نوین آبیاری نیز دستوراتی صادر شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با حضور وزیر جهاد کشاورزی، روز پنج شنبه، چند پروژه در شهرستان های مختلف خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی شد. به گزارش خبرنگار ما وزیر جهاد کشاورزی به همراه استاندار خراسان شمالی و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از شرکت کشت و صنعت مزرعه سبز خرم این شهرستان بازدید کرد. همچنین با حضور دکتر «ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی و دکتر «حسین نژاد» استاندار خراسان شمالی کارخانه فرآورده گیاهان دارویی شرکت اکسیر روشنایی حیات در شهرستان شیروان افتتاح شد.
وزیر جهاد کشاورزی در آیین کلنگ زنی مجتمع پرورش بره پروار ۱۵۰۰۰ رأسی و مجتمع گلخانه آق تپه در شهرستان بجنورد گفت: هم اکنون ۹۳ درصد از مطالبات گندم کاران خراسان شمالی پرداخت شده و تا هفته آینده(این هفته) تمام مطالبات گندم کاران این استان و کل کشور تسویه خواهد شد .
دکتر «ساداتی نژاد» افزود: صادرات دام آزاد است و خراسان شمالی ظرفیت خوبی برای پرورش دام دارد و هیچ محدودیتی هم برای صادرات دام نداریم.
وی توسعه آبیاری نوین و آبخیزداری در خراسان شمالی را نیز مورد تاکید قرار داد. دکتر «محمدرضا حسین نژاد» استاندار خراسان شمالی نیز در این آیین خرید تضمینی گندم را مورد تاکید قرار داد و گفت: با قیمت واقعی گندم و دام موجبات توسعه بخش کشاورزی فراهم می شود. از سوی دیگر، با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خراسان شمالی و سایر مسئولان استانی، پروژه ۸۳۰ هکتاری آبیاری نوین اسلام آباد شهرستان مانه و سملقان افتتاح شد. وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح این پروژه گفت: یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای خراسان شمالی استمرار استفاده از روش های آبیاری نوین است که اعتبارات خوبی هم در سفر رئیس جمهور مصوب شده است .دکتر «ساداتی نژاد» افزود: برای صیانت و حفاظت آبخیزداری خراسان شمالی نیز ۴۳۰ میلیارد تومان مصوب شده است. وی با بیان این که قیمت خرید گندم سال آینده را هم تا هفته آینده(این هفته) اعلام خواهیم کرد، گفت: دولت در مسیر تولید محصولات اساسی و رسیدن به خودکفایی از کاری دریغ نخواهد کرد و همچنین کشاورزی قراردادی در بخش گندم را هم انجام خواهیم داد. وی بر ایجاد مجتمع های گلخانه ای تاکید کرد و افزود: توسعه این مهم در اولویت دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
دکتر «حسین نژاد» استاندار خراسان شمالی نیز واقعی شدن نرخ دام، سهولت در دسترسی کشاورزان به نهاده های دامی، پرداخت سرمایه در گردش برای کشاورزان، دامداران و روستاییان را به عنوان سه مطالبه مردم استان مطرح کرد و گفت: امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی به پیگیری حل این مطالبات توجه داشته باشد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه فرهنگ و هنر- از چهره های مطرح تئاتر ایران است و موفقیت های فراوانی در کارنامه پربار هنری او به ثبت رسیده است. متولد شهریور ۱۳۴۹ در بجنورد است و مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دارد. درباره «علی عابدی» صحبت می کنیم که 5 تئاتر به عنوان بازیگر، 5 نمایش نامه چاپ شده، 14 نمایش نامه به عنوان نویسنده و 14 نمایش نامه نیز به عنوان کارگردان در کارنامه دارد. بیشتر کارهای کارگردانی شده توسط او به موفقیت های بسیار زیادی دست یافته است. 3 سال مدیریت تماشاخانه سنگلج و 3 سال قائم مقامی جشنواره بین المللی تئاتر فجر را نیز در کارنامه هنری خود دارد. او همچنین یک فیلم مستند اجتماعی با عنوان «از یاد رفته ها» درباره موسیقی مقامی شمال خراسان را نیز کارگردانی کرده است. «علی عابدی» کارشناسی دفتر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی را نیز در رزومه پربار خود دارد.
در یکی از عصرهای دلپذیر مرداد و در حالی که این نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر ایران در بجنورد حضور داشت در یکی از بوستان های بجنورد، گفت و گویی جذاب با هم انجام دادیم. با صبر و حوصله و دقیق و فنی به پرسش ها پاسخ می داد. از محله نظام الشریعه بجنورد که آن جا به دنیا آمده و فعالیت هنری خود را آغاز کرده شروع کردیم و به تلاش هایش برای ارتقای فعالیت های فرهنگی و هنری و سالن سنگلج تهران در دوران مدیریتش رسیدیم و در ادامه به بررسی مشکلات تئاتر و دلایل فروش کم برخی نمایش های اجرا شده و همچنین بودجه کم اختصاص داده شده در شهرستان ها پرداختیم؛ در پایان هم توصیه اش برای پیشرفت هنرمندان شهرستانی را بیان کرد. این گفت و گوی اختصاصی و پر از نکته را در ادامه از نظر می گذرانیم.
شروع فعالیت هنرى تان در چه سالى بود؟ چطور فهمیدید که به تئاتر علاقه دارید؟
محله اى که ما در آن زندگى مى کردیم در شروع فعالیتم بى تاثیر نبود. محله ای خاطره انگیز و صمیمی به نام «نظام الشریعه» با فرهنگ های متنوع و اقوام مختلفی که در همسایگی با هم زندگی می کردند. در دبستان هر از گاهی به طور گروهی ما را برای دیدن فیلم به سینمای شهر می بردند، سینمایی که هنوز جزئیات فیلم ها و حضور شعف گونه ام را به یاد دارم. تازه انقلاب شده بود. بچه های محله یک گروه نمایش تشکیل داده بودند، من هم به واسطه شوقی که بازیگران سینما در من ایجاد کرده بودند عضو کوچک این گروه نمایشی شدم. گروهی نوجوان که در مطبخ یکی از خانه های محله برای تماشاگران بومی و فامیلی خود نمایش های عموماً پندآموز و اخلاقی اجرا می کردیم. این شکل از کار نمایش، ناخودآگاه روى ذهنیت من تاثیر گذاشت و جرقه هاى بعدى آن در اواسط دوران ابتدایى به شکل دیگری اتفاق افتاد. گونه ای از نمایش که جدا از جنبه های سرگرمی و فراغت، شیوه ای آموزشى پیدا کرده بود. آن بارقه های کوچک و کم سو در آن زمان باعث شد تا کم کم به قابلیت های خود برای تحقق شیطنت های کودکانه خود پی ببرم.
مهم ترین و موثرترین اساتیدى که در راه یادگیرى تئاتر داشتید چه کسانى بودند و چه نقشی در پیشرفت شما داشتند؟
از دوران راهنمایی که قضیه برایم اهمیت بیشترى پیدا کرد با گروه ها و افراد مختلفى در ارتباط بودم. ابتدا در کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان در خیابان شهید چمران ثبت نام کردم که مربى تئاترم آقاى «سید قاسم سیدى مقدم» بود که فضاى دوستانه و صمیمى در این محیط براى ما مهیا کرده بود تا استعدادها و ظرفیت هاى درونى خودمان را بروز دهیم. در ادامه و با جدى تر شدن تئاتر با گروه آقای «منوچهر محمدپور» آشنا شدم و به عنوان بازیگر در چند نمایش ایفای نقش داشتم. بعدها که دست به قلم بردم نوشته هایم را به آقاى «سید احسان سیدى زاده» و «علیرضا فیروزه ای» مى دادم تا بخوانند و از نظراتشان استفاده کنم. همچنین با آقایان «محمد مهنانى» ، «فتح ا... هواخواه»، «مسعود شریفان»، «علیرضا صمدی شادلو» و «غلامرضا داورپناه» و... در ارتباط بودم و از تجربیات و نظرات آن ها بهره می بردم. در دوران دبیرستان و در سال ١٣٦٦ با دو نمایش «خاک خورده» و «آخرین بازى» به نویسندگى «منوچهر محمدپور» و کارگردانى خودم در جشنواره دانش آموزى کشورى حضور داشتم که معرف خیلی خوبى براى من بود و باعث شد تا جامعه هنرى، من را به عنوان دانش آموزى تئاترى به رسمیت بشناسد. هر سال در جشنواره هاى دانش آموزى، هلال احمر و استانى به عنوان بازیگر و دستیار صحنه مشارکت داشتم.
چه زمانى تصمیم گرفتید براى ادامه فعالیت هنرى تان از بجنورد به تهران بروید؟ در تهران چه کارهایی انجام دادید تا بتوانید پیشرفت کنید؟
زمانى که به عنوان دانشجوى تئاتر در دانشکده هنرهاى زیبا قبول شدم از بجنورد رفتم. از سال ١٣٧٢ تا ١٣٧٦ که در تهران دانشجو بودم به این نتیجه رسیدم که فضای تئاتر در پایتخت، گونه متفاوتى از تئاتر شهرستان است و احساس کردم که در شهرستان خیلی جدی به تئاتر توجه نمى شود اما تصمیمم این نبود که حتماً آن جا بمانم؛ بیشتر دوست داشتم تا در تهران یاد بگیرم و در بجنورد، آموزه هایم را در اختیار همشهریان خودم قرار دهم. بعد از تحصیلم تا کار تئاتر، به خاطر برخی مسائل فاصله اى افتاد که براى اکثر دانشجویان آن موقع طبیعى بود، مواردی مثل خدمت سربازى و مسائل شخصی زندگی. بعد از تحصیل و خدمت به بجنورد آمدم تا محک بزنم و بفهمم که آیا مى توانم این جا کار کنم یا خیر.یکى دو سالى که بجنورد بودم براى جشنواره استانى و منطقه اى و دانشجویی کار کردم ولی دیدم که خیلی سخت است که به تنهایی به عده اى که تئاتر را جدی نمى گیرند بقبولانم که تئاتر، مقوله فرهنگى، مهم و جدى در عرصه هنر است و چون در این قضیه موفق نشدم تصمیم گرفتم که به تهران بروم تا خواسته ها، آرمان ها و آرزوهاى خودم را در جاى دیگرى پیاده کنم تا بتوانم شاید بعدها به درد فضاى فرهنگى و هنرى که در آن رشد کردم، بخورد.
هنوزم معتقدم که تئاتر خیلی جدى گرفته نمى شود چرا که بودجه هاى فرهنگى بسیار کمى که در وزارتخانه ها به شهرستان ها تخصیص داده مى شود بیشتر جنبه تفنن و سرگرمى و رفع مسئولیت است.
چطور شد که مدیریت تماشاخانه «سنگلج» که یکى از مهم ترین تماشاخانه هاى تهران است به شما واگذار شد؟ تماشاخانه هاى تهران چه تفاوت هایی با شهرستان ها دارد؟
سنگلج یکى از قدیمى ترین سالن هاى تئاتر ایران است که از نظر قدمت تاریخى و اجرایی، سالن مهمى به شمار مى رود که آثار بسیارى از بزرگان تئاتر ایران در آن جا روی صحنه رفته است؛ آثار ارزشمندی در دهه های 40 و 50 که می توان آن را دهه های طلایی تئاتر ایران نامید، آثاری از «عباس جوانمرد»، «بیژن مفید»، «بهرام بیضایی»، «عزت ا... انتظامی»، «علی نصیریان»، «جعفر والی» و... که هر یک به نوبه خود تاثیرگذار و جریان ساز بود. وقتی مدیریت تماشاخانه سنگلج در سال ١٣٩٤ به من پیشنهاد داده شد بسیار استقبال کردم و در طول 4 سال مدیریتم، سعی داشتم هویت اصلی آن را با اجرای آثار فاخر ایرانی بازگردانم و به سمت و سویی سوق دهم که اعتبار و شایستگی گذشته اش را به دست آورد. سالن سنگلج یکی از حرفه ای ترین سالن های اجرای نمایش است که زیربنا و ساختار آن هنوز از شکل حرفه ای اش بیرون نیامده است، سالنی با 18 کارمند متخصص در بخش های مختلف که شاکله حرفه ای آن، نشانگر تشخص و احترامی است که از همان ابتدا برای تئاتر قائل بوده اند، تئاتری که همه عناصرش برای اجراگر و مخاطب، جدی قلمداد می شود، نه مثل سالن های تئاتر شهرستان که هر بار اپراتور نور و صدای آن تغییر می کند و کادر ثابت و متخصصی ندارد.
با این همه تجربه و توانایی شما در تئاتر، چطور و چگونه مى توانید به همشهریان خود کمک کنید تا پیشرفت بیشتری کنند؟ چرا اوقاتى که در بجنورد حضور دارید، ورکشاپ یا دوره آموزشی براى هنرمندان استان برگزار نمی کنید؟
اگر دیگران احساس کنند که من توانایی دارم یا به دردشان مى خورم، معمولاً دعوتم مى کنند و صحبت مى کنیم که این لطف دوستان و همکاران بنده است، اما ماجرا این است که فقط خواست و توانایی من مهم نیست، چرا که رشد و بالندگى تئاتر به زیرساخت های سازمانی و ادرای احتیاج دارد که این ها دست بچه هاى تئاتر نیست. حلقه مفقود شده در این ماجرا، بیشتر، مدیرانى هستند که سکان دار تئاتر و فرهنگ و هنر استان هستند. این دغدغه ابتدا باید در بین آن ها شکل بگیرد و سپس در بین بچه هاى تئاتر. آن ها باید از من و امثال من بخواهند که این جا حضور داشته باشم و آموزش دهم. من تا حدودى مى توانم با اختیار خودم حضور داشته باشم و همفکرى و صحبت کنم اما براى استمرار این قضیه و حرکت ها، بحث هاى کلان ترى وجود دارد که جنبه زیرساختى دارد. من با خیلی از بچه هاى تئاتر بجنورد رفاقت دارم و در جمع هاى دوستانه، صحبت تئاتر داریم.
خیلی اوقات در بجنورد تئاتر دیدم و خیلی نکات را یاد گرفتم به همین دلیل معتقدم بچه هاى شهرستان، خیلی هنرمندان مستعدى هستند اما چون شرایط بروز استعدادشان فراهم نیست به دنبال راهی براى رساندن خودشان به جاهایی هستند که تئاتر در آن جا مکان و محل جدی ترى باشد. وقتی ساختار وجود ندارد این کارها در مقطعی جواب مى دهد و گذراست. ما تشکیلاتى براى این که به مردم بفهمانیم که تئاتر، ساختار جدى دارد، نداریم و فاقد امکانات لازم هستیم، در حالى که شرایط و ظرفیتش را داریم. چه تلاشی کردیم که سالن هاى خصوصى استان را افزایش دهیم؟ در حالی که در همین نزدیکى ما در مشهد، تعدادی سالن خصوصی داریم. ما باید با این توانایی، در بجنورد، هر شب اجراى تئاتر داشته باشیم و چراغ تئاتر را روشن نگه داریم.
چرا گیشه تئاتر خراسان شمالى نمى تواند براى گروه هاى اجراکننده، رضایت بخش باشد؟
این نکته، تنها به شهر ما ارتباطی ندارد چرا که در اکثر اوقات در تهران هم، گیشه جوابگوى گروه نیست و تماشاگرى که انتظار داریم جذب سالن ها نمى شود که آن هم علت و دلایل مختلفی دارد. ذائقه مردم، این روزها قابل شناسایی نیست و نمی توان نسخه واحدی را برای کشاندن مخاطب به سوی تئاتر تجویز کرد. فرمول های متفاوتی دارد که بعضی از این فرمول ها و شیوه ها را من نمی پسندم و اصلاً به کار من هم نمی آید چون نگاه من شاید به مقوله تئاتر خیلی شخصی است و دنیای ذهنی من هم اجازه ورود به روش های دیگران را نمی دهد. من آثار بسیاری در استان و سایر شهرستان ها دیده ام که با استقبال مخاطبان مواجه شده و از نظر کیفی هم آثار قابل قبولی بوده اند به طوری که گاهی به جرات می توان گفت بعضی از آثار، بسیار جلوتر از نمایش هایی هستند که در پایتخت اجرا می شوند. ما باید نگاهمان را اصلاح نماییم. حتی خود بچه های تئاتر هم دیدگاه شان را باید نسبت به خیلی از جریان ها تغییر دهند. به عنوان مثال وقتی برای امر داوری از دوستان تئاتری نظرخواهی می شود، بعضاً همانند برخی مدیران و مسئولان، میل به حضور ستاره ها و سلبریتی ها برای قضاوت دارند تا افراد تحصیل کرده و با دانشی که در گمنامی به سر می برند. این نوع نگاه هم در مخاطبان تئاتر سرایت کرده است و وجود دارد. برخی از آن ها هم ملاک خرید بلیت تئاتر را فقط در گرو حضور یک چهره تلویزیونی و سینمایی می بینند در صورتی که شاخص های انتخاب را می توان در چیزهای دیگری جست و جو کرد، مثل انتخاب نویسنده یا پیشینه کارگردان یا بازیگران خاک خورده نمایش.
من خودم گاهی تئاترهایی را دیدم که بازیگران معروف یا حتی درجه 3 تلویزیون را مى آورند اما محتوا و کیفیت لازم را ندارند و فقط به خاطر نگاه رسانه اى و تبلیغاتى این کار را کرده اند تا گیشه ها را پر کنند و همچنین تئاترهاى زیادى در تهران دیدم که بازیگر معروفى نداشتند اما فروش خوب و مناسبی داشتند.
چرا انجمن های نمایش در شهرستان ها حمایت مالى مناسبی از گروه هاى نمایشی ندارند؟ رقمى که در شهرستان ها پرداخت مى شود بسیار کم و غیرقابل باور است. وضعیت این انجمن در تهران و حمایت هایش از تئاترها چگونه است؟
متأسفانه طی این سال ها دولت حمایتش را از تئاتر، کمتر و کمتر کرده و این مختص شهرستان ها نیست و در تهران هم اتفاق افتاده و درصد مشارکتش بسیار پایین آمده است. حمایت مالی در شهرستان ها فاجعه است و لااقل باید مثل سنوات گذشته، در مرکز هنرهای نمایشی، شورایی تشکیل شود که حمایت مناسبی از آثار داشته باشد. در گذشته بر اساس سوابق گروه، انتخاب عوامل و دکور، رزومه بازیگران و...، میزان حمایت ها متفاوت بوده است، حمایت هایی که حالا اصلاً با شرایط تورم و اقتصاد جامعه ما سازگار نیست و بیشتر شبیه صدقه شده است تا حمایت! حتى اگر قرار باشد که بر اساس قانون کار به ازای یک نفر، از کل گروه تئاتر حمایت شود باز هم رقم پرداختى به اندازه هزینه های تردد یک گروه هم نمی شود. آن قدر شوخی است که بیانش باعث به سخره گرفتن جماعت تئاتری می شود. یک کار تئاتر، حداقل 3 ماه براى آماده سازی زمان نیاز دارد، یعنی سه ماه، یک عده هر روز در حال تمرین و ممارست مداوم هستند بدون هیچ عایدی و مبلغ قابل توجهی، به همین دلیل است که تئاتر جدى گرفته نمى شود و خیلی ها بعد از مدتى سرخورده مى شوند و مى روند. تا یک جایی و زمانى این عشق جواب مى دهد، وقتی هنرمند مى بیند که کسی جدی نمى گیرد یا خودش از تئاتر مى رود یا منزوى و از دایره اجراها خارج مى شود. شاید خیلی از انجمن هاى هنرى به خاطر ماهیت فردی شان بتوانند با بودجه ای سالانه، خود را وفق دهند ولی انجمن نمایش و گروه های تئاتری به خاطر طبیعت جمعی و گروهی خود نمی توانند با بودجه های مصوب ناچیز، پاسخگوی نیازهای متفاوت یک تئاتر باشند چرا که تئاتر علاوه بر بازیگر، به دکور، لباس و گریم و... نیاز دارد تا اثری تاثیر گذار تولید نماید.
امروزه برخی مدیران دولتی برای فرار از مسئولیت پذیری، شعار تئاتر متکی به گیشه را می دهند در صورتی که با یک سرچ و تحقیق ساده می توان دریافت که تئاتر به خاطر جوهره و وظیفه فرهنگی خود در تمام دنیا با حمایت مستقیم دولت، نهادهای وابسته و شهرداری ها حمایت می شود، چرا که تئاتر، صرفاً برای جلب تماشاگر انبوه، همچون یک استادیوم ورزشی نیست، بلکه ترجمه دردهای جامعه ای است که با خردورزی، او را با خود مواجه می کند. تئاتر با بیان و زبان ساده، فلسفه زندگی انسان معاصر را معنی و تحلیل می کند.
چقدر مهم است که چراغ تماشاخانه هاى شهرستان ها دائم روشن باشد؟ آیا این دائم روشن بودن و اجراهاى تئاتر باعث ارتقاى کیفیت و در نهایت حضور موفق در جشنواره ها به خصوص تئاتر فجر مى شود؟ نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان را در این روند چطور ارزیابی مى کنید؟
من جشنواره ها را از اجراهاى عمومی منفک مى کنم، چرا که جشنواره ها یک نوع بیلبورد تبلیغاتى براى بیشتر دیده شدن است. حضور یک گروه در جشنواره فجر، صرفاً دلیل بر کیفیت آن اثر نیست؛ آن جشنواره، فرصتى در اختیار گروه قرار مى دهد تا تبلیغ بیشتری کند و بیشتر دیده شود همان طور که صرفاً جایزه گرفتن، دلیل بر این نیست که از آن بازیگر بهتر نداریم؛ این فقط سلیقه آن گروه داورى است.
اگر می خواهیم که تئاتر را مقوله اى جدی در نظر بگیریم باید آن را مثل برخی از مشاغل که نبودشان موجب اخلال در وضعیت حیاتی انسان می شود، قلمداد نمائیم، یعنی آن قدر به ماهیت وجودی تئاتر که با روح و روان آدمی مرتبط است اهمیت دهیم تا ناخوادگاه در سبد فرهنگی خانواده و جامعه قرار بگیرد و این احساس نیاز، آرام آرام به جریانی مستمر تبدیل شود تا به نوبت تعداد تماشاگر از 10 به 100 نفر افزایش پیدا کند و این جاست که رسالت هنری ما معنی پیدا می کند. وقتی چراغ تماشاخانه ها روشن باشد، خواه ناخواه این جریان در ذهن مردم مدام مى چرخد که سالن تئاتر وجود دارد و هر شب نمایشی اجرا مى شود، اما نه به هر قیمتى که هر اجرایی به لحظ کیفیت را در دسته بندی اجراى حرفه اى هر شهر قرار دهیم، بلکه هویت سالن ها باید مشخص باشد، مثلاً تئاتر کودک در سالن مخصوص خودش اجرا شود تا این نشانه گذاری ها براى مخاطبان و علاقه مندان جایگاهش مشخص باشد. سالن کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، مخصوص کودکان، تماشاخانه شمس مخصوص حرفه اى ها، کانون شهید «باهنر» مخصوص دانش آموزان و سالن حافظ مخصوص کار تجربى باشد که این دسته بندی در زمان هاى طولانى، جواب لازم را خواهد داد.
چرا خراسان شمالى چند سالى است که حضورى در جشنواره تئاتر فجر ندارد؟
جشنواره تئاتر فجر، پارامترهای مختلفی براى حضور گروه ها دارد. از بخش های مسابقه و راه یافته از آثار جشنواره استانی گرفته تا بخش مهمان که در اختیار دبیر جشنواره است و ظرفیت محدودی دارد. طی 3 دوره ای که من قائم مقام دبیر جشنواره تئاتر فجر بودم با مشورت دبیر، از بعضی از آثار و گروه های نمایشی شهرستان برای حضور در بخش مهمان جشنواره حمایت کردیم.
یکی از راه های شرکت در بخش مسابقه جشنواره، خروجی جشنواره های استانی است. استان ما در این چند سال اخیر، شانس حضور در این رویداد تئاتری را از طریق جشنواره استانی نداشته است. من در این چند سال اخیر، کارهای تئاتر خراسان شمالی را رصد کردم. به نظرم کارهای معرفی شده از بخش استانی به تئاتر فجر، در قیاس با آثار راه یافته، نمایش های قابل توجهی نبودند. یا به موازات آن آثاری هم از استان مانند نمایش «دایک» به کارگردانی آقای «حامد عالمی پور» یا «بازگشت به خانه» به کارگردانی آقای «محمد شاکری» در بخش های مختلف جشنواره حضور داشته است که طبیعتاً با توجه به امتیاز و قابلیت های خوب اجرایی منتخب شده اند. نمی توانم ملاک و معیار کیفی آثار را صرفاً حضور در جشنواره یا رضایت از اجرای عمومی ارزیابی کنم ولی آن چه که برایم اهمیت دارد رویارویی با مخاطب است، حالا آن مخاطب در جشنواره نمایش را ببیند یا در اجرای عمومی. خیلی از آثار را شاهد بوده ام که در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده و جایزه ای هم نگرفته است ولی در رضایت مخاطب موفق عمل کرده است. البته حضور در جشنواره ها معرف خوبی برای استانم است.
آیا تا به حال اتفاقی باعث شده که در محافل فرهنگی و هنری در تهران، از بجنورد نام ببرید؟!
خب حتماً این اتفاق افتاده است ولی الان حضور ذهن ندارم. افتخارم این است که زاده شهری با پشتوانه غنی فرهنگی هستم، شهری که با روایت های موسیقیایی و نمایشی یگانه آن، فخر می فروشم وهر آن چه را که از جوهره هنری آن بهره گرفته ام از یاد نمی برم. من اگر هم اسمی و رسمی در فضای نمایش این شهر به دست آورده ام وامدار هنرمندانی هستم که عاشقانه با قلب های تپنده، نوری به صحنه های تاریک بخشیده اند.
من سال هایی در بجنورد تئاتر اجرا کردم که تعداد تماشاگران به تعداد انگشتان دو دست هم نبود اما پافشاری کردم و اصرار داشتم تا ادامه دهم. نمایش های «تارا»، «مرد حلبی» و «شیون» را در بجنورد اجرا کردم اما استقبال نشد، با این حال دوست داشتم تا چراغ تئاتر این جا را روشن نگه دارم. نمایش «ضیافت» «بیضایی» را در سالن کتابخانه اجرا کردم اما تماشاچی زیادی نداشت با این حال، دوست داشتم که این اتفاق این جا بیفتد.
توصیه شما به هنرمندان شهرستانی که می خواهند همانند شما پیشرفت کنند چیست؟
دوست دارم قبل از توضیح به سوال شما به عقب برگردیم، زمانی که دانش آموز بودم (اول و دوم دبیرستان)؛ برایم کاملاً مشخص بود که در چه مسیری قرار است حرکت کنم و برای این بخش هم به دنبال این بودم که چه افرادی قرار است به من کمک کنند و از چه افرادی باید کمک بگیرم. همان سال ها با «بهرام بیضایی» آشنا شدم و برای گرفتن مجوز نمایش «ضیافت» به او نامه نوشتم که با بزرگواری به من نامه نوشت و به من آگاهی بخشید که من کیستم؟ از نمایش چه می دانم؟ این چیزهایی که برای استاد نوشته ام چیست؟ و آرزویی که در پایان یادداشت برای من نوشته بود. نوشته بود «امیدوارم روزی تئاتر کار کنی»؛ این جمله آخرین، واقعاً تکانم داد. من هیچ نمی دانستم؛ هیچ مطلق، پس باید شروع به حرکت می کردم. هنوز هم حرکت می کنم. هنوز هم هیچ نمی دانم. هنوز هم امیدوارم روزی تئاتر کار کنم. حالا با این مقدمه برویم سراغ جواب سوال شما. این یک مسئله شخصی است.
من باید می رفتم. به حرکت نیاز داشتم. در دلم آشوب بود. باید جواب سوال ها را پیدا می کردم مثل قصه حقیقت و مرد دانا. مثل آن ماهی سیاه کوچولویی که خود را به دریا رساند. من هم باید می رفتم. راستش در خودم نمی دیدم با مشکلات عدیده شهرستان که تئاتر ر ابه عنوان یک میان پرده کمدی و مسخره می دیدند مبارزه کنم! چرا باید به جای تفکر و کتاب و یادگیری، به فکر عبور از موانعی می شدم که مرتب سر راهم می گذاشتند. من احساس کردم اگر بمانم مثل خیلی ها منزوی و سرخورده و افسرده می شوم. یا مثل بعضی ها به عزلت نشینی بسنده می کردم. حالا که رفتم هم آدم مهمی نشدم ولی خوشحالم که تصمیم درست تری گرفتم. آ نها که ماندند و با نداری ها و ناآگاهی ها جنگیدند مبارزان واقعی صحنه هستند. من نمی خواستم عشق درونی ام را متوقف و امیالم را سرکوب کنم. نمی خواهم بگویم کسی که رفته موفق بوده و کسی که مانده موفق نشده است؛ نه! این یک هدف شخصی است و موفقیت در حضور و خروج نیست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سومین پویش ملی خیام خوانی با معرفی برگزیدگان پایان یافت. سومین پویش خیام خوانی به منزلگاه پایانی خود رسید و برگزیدگان آن در بخش های خیام خوانی (افراد بالای 15 سال و زیر15 سال)، خوشنویسی رباعیات خیام، سرایش رباعی با موضوع غدیرخم و سرایش رباعی با برداشت آزاد یا استقبال از رباعیات خیام معرفی شدند. در این پویش بیش از 470 اثر در بخش های مختلف از سراسرکشور به دبیرخانه پویش ارسال شد که بعد از بررسی دقیق داوران افراد منتخب در این پویش اعلام شدند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه ورزش- فصل جدید لیگ های فوتبال در نقاط مختلف جهان از جمله در کشور خودمان، چند هفته ای است که آغاز شده و شور و هیجان دوباره به ورزشگاه ها بازگشته است و از همین هفته های آغازین، شاهد ثبت تصاویری از اشک ها و لبخندهای فراوان فوتبالیست ها و فوتبال دوستان در درون و بیرون زمین های چمن بودیم. از این شماره در پی درخواست برخی علاقه مندان به ورزش قصد داریم، فصل جدید 5 لیگ معتبر فوتبال قاره اروپا را مرور کنیم. «کیوان جاریانی»، یکی از علاقه مندان بادانش فراوان فوتبال در بجنورد، در همین خصوص، مطلبی بسیار زیبا نوشته که حاوی نکات ریز و درشت و جذاب است که در ادامه بخش نخست آن را می توانید بخوانید.
از قدیم گفته اند رنگ سبز، نشانه حیات است؛ رنگ زنده بودن، طراوت، سرخوشی و سرزندگی طبیعت. سرزندگی انسان های عاشق فوتبال هم به این رنگ گره خورده است؛ رنگ سبز، رنگ چمن مستطیل فوتبال؛ چمنی که تازه کوتاه و آبیاری شده و آماده فصل جدید فوتبال و از همه مهم تر رنگ قاره سبز است.
فوتبال، زبان مشترک عشق و هیجان بین مردم دنیاست، پل دوستی و ارتباط بین کشورها. ورزش مورد علاقه جوان و پیر، کارگر و کارمند، پولدار و نیازمند. خانه رویاهای عاشقان فوتبال، به نوعی در فوتبال باشگاهی اروپا ساخته شده است. هیجان، تجملات، نبوغ، شادی، شکست، اشک و لبخند در همه نقاط جهان هست اما در اروپا بیشتر! کلماتی که به عنوان نمونه، در بازی رئال مادرید و چلسی در سانتیاگو برنابئو به وفور، صرفاً از یک واژه به تصویر درآمدند.
فصل 2022-2021 فوتبال اروپا با تمام هیجانات و ناراحتی و اشک ها و لبخندهایش به پایان رسید.
اسپانیا
اگر قرار بر این باشد که فصل پیش را مرور کنیم که چه گذشت جا دارد اول به درخشش خیره کننده رئال مادرید در اروپا و لالیگا اشاره کنیم، تیمی که به واسطه پروژه عظیم بازسازی «سانتیاگو برنابئو» در بازار نقل و انتقالات فصل گذشته فعالیت کاملاً ضعیفی داشت به طوری که قوی های سپید برنابئو در فصلی که گذشت 31 میلیون یورو برای «کاماوینگا» ستاره آینده دار فرانسوی هزینه کردند و «داوید آلابا» را هم به طور رایگان از بایرن مونیخ به برنابئو منتقل کردند و در عوض، ستارگانی مانند «سرخیو راموس»، «رافائل واران» و «مارتین اودگارد» را از دست دادند. بی تعارف، خوشبین ترین طرفداران رئال مادرید هم تصور آن فصل درخشان را نمی کردند. فصلی که به قهرمانی دراماتیک رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا با عبور از مسیری بسیار سخت و پر پیچ و خم و بازی هایی فینال گونه با تیم هایی که مالکان متمول با بریز و بپاش های کم سابقه صدای عاشقان فوتبال را درآورده بود، منتهی شد. آن ها در لالیگا نیز با 13 امتیاز اختلاف و کسب بهترین خط حمله به سی و پنجمین قهرمانی خود دست پیدا کردند. «کارلو آنجلوتی» هم در بازگشت دوباره خودش، از افتخارات فردی بی نصیب نماند و به اولین سرمربی تاریخ فوتبال تبدیل شد که قهرمان لیگ های اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و انگلیس می شود. وی همچنبن با چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به اولین سرمربی تاریخ این تورنمنت تبدیل شد که به این عدد رسیده و در صدر این رکورد قرار گرفت. حالا هواداران رئال مادرید فصل جدید را با قهرمانی در سوپرکاپ اروپا و سه برد پیاپی در سه هفته ابتدایی شروع کردند و چشم به موفقیت دوباره دوخته اند. کهکشانی ها در جامی که پروفسور را دارند در گروه ششم با لایپزیش آلمان، سلتیک اسکاتلند و شاختاردونتسک اوکراین، راه همواری را برای صعود به مراحل بالاتر و به تبع آن، دفاع از عنوان قهرمانی خود را دارند.
در لالیگا بمانیم و به فعل و انفعالات و احتمالات تیم های بزرگ دیگر در این لیگ بپردازیم. پیش بینی ها از این قرار است که قهرمان به احتمال زیاد از بین بارسلونا و رئال مادرید خواهد بود.
بارسلونا: بعد از گذراندن دوره اسفناک با «جوزپ بارتومئو» که مهم ترین آن ها نارضایتی «مسی» و خریدهای ناامید کننده ای بود که در سه سال فقط برای خرید سه بازیکن (کوتینیو در سال 2019، گریزمان در سال 2018 و عثمان دمبله در سال 2017) حدود 400 میلیون یورو هزینه کردند که حاصل این خریدها چیزی جز تراز منفی مالی و کلی آه و افسوس برای هواداران این تیم بزرگ نبود. اما با دوباره روی کار آمدن «خوآن لاپورتا» که از حامیان مکتب بارسلونا و «لاماسیا»ست این تیم مانند ققنوس از زیر خاکستر دوباره متولد شد. لاپورتا در بازگشت خود توانست «ژاوی هرناندز» 42 ساله و پرانگیزه را متقاعد کند تا از السد قطر به خانه خود سفر کند و با خریدهایی همچون «رافینیا»، «فرانک کسیه»، «رابرت لواندوفسکی»، «پیر امریک اوبامیانگ»، «ممفیس دیپای»، «اریک گارسیا»، «آندرس کریستنسن»، «الکس بالده» و «فرآن تورس»، خط و نشانی برای رقبای خود چه در لالیگا و همچنین با گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا نیز برای رقبای اروپایی بکشد. «بلوگرانا» در دوره ژاوی چشمه هایی از مکتب خود که بازی مالکانه (توتال فوتبال یا تیکی تاکا) است را در بازی های خود و البته به همراه نتایج امیدوارکننده (به خصوص در نیم فصل دوم فصل پیش) ارائه دادند که این مسئله باعث خوش بینی هواداران به آینده ای نزدیک شد، آینده ای که با ستارگان آینده داری همچون «پدری»، «گاوی» و «آنسو فاتی» به هت تریک در سه گانه اروپایی آن ها را سوق می دهد. آبی اناری های شهر بارسلون در لیگ قهرمانان اروپا با قرعه تکراری این سال ها یعنی بایرن مونیخ مواجه شدند که با هم گروهای دیگر خود، یعنی «اینترمیلان« و «ویکتوریا پلژن» لقب «گروه مرگ» را به خود اختصاص دادند. تقابل «رابرت لواندوفسکی» بعد از نقل مکان به بارسلونا و رویارویی با تیم سابق خود یعنی بایرن مونیخ، عطش بیننده ها را برای دیدن این بازی صدچندان کرده است.
سویا: تیمی که برعکس بارسلونا بازار نقل و انتقالاتی بسیار آرامی داشته و حتی توانست با تراز مالی مثبت 59 میلیون یورو، عملکرد فوق العاده ای از خود به جا بگذارد. سویا با سرمربی 55 ساله خود «خولین لوپتگی» در فصل گذشته، لقب بهترین خط دفاع در لالیگا را از آنِ خود کرد. آن ها در فصل2020-2019 قهرمان لیگ اروپا شدند و تخصص خود در این لیگ را دوباره به رخ همگان کشیدند. قضیه وقتی جالب تر خواهد شد که با مراجعه به تالار افتخارات این تیم می فهمیم که آن ها فقط یک قهرمانی در لالیگا دارند ولی این آمار در افتخارات اروپایی از انگشتان یک دست خارج می شود که همین کافی است برای اعطای لقب «شکارچی لیگ اروپا» به آن ها! سویایی ها در لیگ قهرمانان اروپا با «منچسترسیتی»، «دورتموند» و «کپنهاگن» همگروه شده اند و کار نسبتاً سخت برای صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان و مسیری تقریباً آسان برای صعود به لیگ تخصصی خودشان را دارند.
اتلتیکو مادرید: سربازان جنگجوی «دیگو سیمئونه» نیز مانند سویا فعالیت آن چنان پررنگی در بازار نقل و انتقالات نداشتند و البته با حفظ شاکله اصلی خود و خرید «اکسل ویتسل» و «مولینا» و البته بازگشت ستاره خود یعنی «آلوارو موراتا» از یوونتوس و با قرض گرفتن «رگیلون» از تاتنهام و «سائول نیگز» ستاره سال های نه چندان همین تیم به استقبال این فصل فوتبال اروپا رفتند. «روخی بلانکو»ها در این سال ها که تحت فرمان فرمانده خود، یعنی دیگو سیمئونه هستند نشان دادند که می توانند در لیگ قهرمانان به راحتی یقه گیر تیم های بزرگ تر از خود مانند بایرن مونیخ، چلسی، بارسلونا و منچستریونایتد شوند و با برداشتن آن ها به فینال این مسابقات، حتی صعود کنند. باید ببینیم داستان شاگردان سیمئونه در لیگ قهرمانان امسال چطور رقم خواهد خورد. اتلتی ها کار تقریباً آسانی برای صعود در گروهی که «بایرلورکوزن»، «پورتو» و «کلوب بروخه» همگروه های آن ها هستند دارد.
انگلیس
خیلی از فوتبال دوستان اعتقاد بر این مسئله دارند که نمایش اصلی فوتبال در انگلیس رقم می خورد، کشوری که به واسطه هزینه های گزاف برای خرید بازیکنان و آوردن سرمربی های بزرگ توانسته است، کالکشن جذابی مثل سری فیلم های «انتقام جویان» را برای بیننده های فوتبال به وجود بیاورد، لیگی که امسال بالای چهار مدعی برای قهرمانی دارد. با هم چکیده ای مفید از این لیگ را مرور خواهیم کرد که ممکن است برای عاشقان این لیگ جذاب باشد:
منچسترسیتی: «سیتزین ها» مثل ماشین فرمول یکی است که به یک باره با آمدن «گواردیولا» توربو زد و سرعت و فاصله خودش را از سایر رقبا در جمع آوری افتخارات زیاد کرد! پپ گواردیولای اسپانیایی از بدو ورود خودش به لیگ جزیره توانست یازده کاپ که چهارتای آن لیگ برتر انگلیس بوده صاحب شود. آبی های شهر منچستر از زمان مالکیت «شیخ منصور» اماراتی رویای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را در سر می پرورانند و حتی یک بار به فینال این رقابت های مهم صعود کردند که با قبول شکست یک بر صفر مقابل چلسی، رویای آن ها در آن شب به کابوس تبدیل شد. تداوم منچسترسیتی در این سال ها نشان دهنده این است که راه درستی را در پیش گرفته اند و با آوردن ستاره درجه یک این روزهای فوتبال اروپا یعنی «ارلینگ هالند» نروژی نشان دادند قرار نیست از رویای اروپایی خودشون پا پس بکشند. هالند در این 5 هفته سپری شده از لیگ انگلیس نشان داده که زود با این لیگ پرفشار وقف پیدا کرده که سرآمد این درخشش ها در بازی با چهارشنبه شب با «ناتینگهام فارست» به هت تریک غول نروژی انجامید ختم شد. من سیتی روی کاغذ، شانس اول صعود از گروه خود در لیگ قهرمانان اروپاست که این صدرنشینی باید با عبور از «سویا»، «دورتموند» و «کپنهاگن» همراه می شود، خاتمه یابد.
منچستر یونایتد: بعد از رفتن «سرالکس فرگوسن» بزرگ و محبوب، سیر سقوطی داشتند. «تئاتر رویاها» به تئاتر افتضاح ها تبدیل شده است، چه افتضاح از لحاظ نتیجه و عدم کسب جایگاه برای صعود به لیگ قهرمانان و چه از لحاظ مالی و خرید بازیکنانی که به زعم هواداران با لقب ستاره وارد شدند و مانند بازیکنی معمولی از اولدترافورد خداحافظی کردند، بازیکنانی مانند «آنخل دی ماریا»، «پل پوگبا»، «ادینسون کاوانی» و «زلاتان ابراهیموویچ»؛ اسم هایی که در تیم های سابق خود، نقش وزیر در شطرنج را داشتند ولی با سرافکندگی این تیم را ترک کردند. شاید لقب تیم شهر دوم منچستر، شایسته این روزهای شیاطین سرخ باشد، اما در واقع آن ها با گذشته ای پربار، همچنان اسم تیم اول شهر منچستر را یدک می کشند. اختلاف 12 قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نشانگر این فاصله بین قرمز و آبی های شهر منچستر است. «گلیزر»ها در این چند سال برای بازیابی تیمشان به تنظیمات کارخانه بیکار نبودند و علاوه بر خرید ستاره های نام برده شده، ستاره هایی همچون «مگوایر»، «الکس تبس»، «دونی فن د بیک»، «لیندلوف»، «رافائل واران»، «جیدون سانچو» و «کریستیانو رونالدو» در سال های گذشته و با منصوب کردن سرمربی آینده دار این روزهای فوتبال یعنی «اریک تن هاخ» و با بر تن کردن پیراهن منچستریونایتد بر تن بازیکنانی همچون «آنتونی»، «کاسمیرو»، «لیساندرو مارتینز» و «کریستین اریکسن» نشان دادن هدفی جز بازگشت به روزهای خوب خود ندارند. منچستریونایتد در این فصل با فیکس کردن چند ستاره جدید خود در نقاط مختلف، شانس و انگیزه صعود به لیگ قهرمانان را به دست بیاورد. این فصل می تواند پایانی بر شب های سیاه فصول اخیر و آغاز سپیده دمی زیبا در فصل جدید و شروع دوباره روزهای روشن برای هواداران این تیم باشد.
لیورپول: برخلاف شهر منچستر، در بندر لیورپول بین قرمز و آبی اختلاف فراوانی وجود دارد که با چشمان بسته می توان به لیوپول اشاره کرد. به غیر از سابقه درخشان لیوپول در درو کردن جام ها در دهه های گذشته تاریخ فوتبال انگلیس، «یورگن کلوپ» و تیمش در فصول اخیر به خوبی نشان دادند از چه ثبات بی سابقه ای در اهداف خود برخوردار هستند. شاید اگر دوره طلایی این روزهای سیتی در انگلیس حکم فرما نمی بود، ساکنان بندر لیورپول، صاحب افتخاراتی بیش از آن چه که در این چند سال جمع آوری کردند می شدند. یک زمین خوب و حاصلخیز، حاصل زحمات یورگن کلوپ بوده است. البته در این بین، گاهاً برخلاف صحبت های «آقای معمولی»، خریدهای گرانی دیده شده که به شکل گرفتن ساختاری محکم تر در ترکیب لیورپول کمک کرد. می توان به خریدهایی همچون «فن دایک»، «آلیسون بکر»، «دیگو ژوتا»، «لوییز دیاز»، «ابراهیم کوناته»، «نبی کیتا»، «فابینیو» و «محمد صلاح» اشاره کرد، بازیکنانی که آقای معمولی به آن ها پرواز در ارتفاعات بالاتری را یاد داد و همین باعث شد لیورپول طلسم 30 ساله خود در نرسیدن به جام لیگ برتر انگلیس را باطل کند و با شایستگی به آن دست پیدا کند. «داروین نونیز» و «کاروالیو» از جمله بازیکنانی هستند که مکتب کلوپ ملحق شدند. از طرفی تقابل «نونیز» و «هالند» می تواند به پرسش احتمالی فوتبال دوستان در خصوص هالند یا نونیز، پاسخ روشنی بدهد. لیورپول امسال همانند سال های گذشته در لیگ قهرمانان حاضر و با تیم های «آژاکس»، «ناپولی» و «گلاسکو» همگروه است. با توجه به عملکرد این تیم و سرمربی باهوش خود صعود از این گروه اصلاً دور از ذهن نیست و شاهد این تیم در مراحل حذفی خواهیم بود.
آرسنال: وجه مشترک آرسنال و منچستریونایتد، در سرمربی های اسبق خود نهفته است، یعنی «سر الکس فرگوسن» و «آرسن ونگر». این دو تیم بعد از خداحافظی سرمربیان نامدارشان دچار سقوط شدند و هر دو تیم به تکاپو برای بازیابی به همان دوران طلایی خود افتادند. مسیر آرسنال به واسطه خریدهای دست به عصاتر نسبت به منچستریونایتد باعث شد نتوانند مانند «شیاطین سرخ» ستاره های بزرگی را به خدمت بگیرند.
باشگاه و مدیران آرسنال از دسامبر 2019 با انتصاب «میکل آرتتا»ی اسپانیایی که سابقه طولانی دستیاری در کنار «پپ گواردیولا» را داشت راه جدیدی برای آینده این باشگاه را باز کردند که همان سال به فتح اف ای کاپ و سال بعد به فتح سوپرکاپ منجر شد. آرسنالی ها که حالا سایه ونگر را روی سر خود نمی بینند با عملکرد نسبتاً درخشان آرتتا امیدوار به صعود به چمپیونزلیگ و شنیدن سرود زیبای این لیگ در ورزشگاه خانگی خود هستند. این تیم در شروع فصل جدید توانسته از 5 بازی 5 برد کسب کند که می تواند نوید شروعی پرقدرت در فصل جدید باشد. سرمربی چهل ساله توپچی ها در فصول گذشته با ثبت قرارداد با بازیکنانی همچون «اودگارد»، «توماس پارتی»، «بن وایت»، «آرون رمزدیل»، «زینچنکو» و «گابریل ژسوس» یک سری از نقاط ضعف آرسنال را برطرف کند تا در کورس فرسایشی لیگ جزیره به ثبات نسبی دست پیدا کنند.
تاتنهام: سراغ تیمی دیگر از لندن برویم، تیمی که با «پوچتینو» روزهای فوق العاده ای را که در چنین باشگاهی تکرار آن سخت است سپری کرد، روزهایی پر هیجان که به خاطر صعود دراماتیک به فینال لیگ قهرمانان اروپا بود و آن روزها از این تیم در محافل ورزشی صحبت های زیادی می شد. اما بعد از رفتن پوچتینوی موفق که در پاریس به یک بازنده تبدیل شد، حداکثر صحبت از تیم شمال لندن، انتقال «هری کین» به تیم های دیگر بود، صحبت ها و زمزمه هایی که با ورود «آنتونیو کونته» قطع و نگاه ها دوباره به این تیم دوخته شد. آنتونیو کونته، جانشین «نونو اسپریتو»ی کاملاً ناموفق شد و در پایانی دراماتیک، موفق به بردن تاتنهام به بالاترین رقابت باشگاهی در اروپا شد. آن ها در این فصل، ورودی های زیادی داشته اند که شاخص ترین آن ها «بیسوما»، «پرشیچ»، «ریچالیسون» و «کریستین رومرو» هستند. تیم آنتونیو کونته در 5 هفته سپری شده، عیار خوبی از خود نشان داده و گویا قرار نیست مانند پارسال، هواداران خود را برای کسب سهمیه در خوف و رجا نگاه دارند. شانس با مرد ایتالیایی یار بوده و تاتنهام در آسان ترین گروه ممکن در «یو سی ال» قرار است مانند پادشاهی پر زرق و برق، مقابل «اسپورتینگ لیسبون»، «آینتراخت فرانکفورت» و «مارسی» قدرت نمایی کند!
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیر گمرک خراسان شمالی، عملکرد این گمرک در سال اول فعالیت دولت سیزدهم (از 1400.06.01 تا 1401.06.01) را تشریح کرد؛ عملکردی که در زمینه های مختلف چشمگیر بوده است.
«عباس باقری» به روزنامه «خراسان شمالی» گفت: از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، بیش از 157 هزار تن کالا به ارزش 123 میلیون و 377 هزار دلار، از طریق گمرک خراسان شمالی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزنی 37 و از لحاظ ارزش دلاری 191 درصد، رشد داشته است. وی اضافه کرد: در مدت مذکور، میزان واردات کالا توسط این گمرک، بیش از 62 هزار تن کالا به ارزش بیش از 68 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 244 درصدی از لحاظ وزن و همچنین رشد 45 درصدی از لحاظ ارزش کالا مواجه بوده است.
وی افزود: عملکرد گمرک استان در حوزه صادرات و واردات کالا و ارائه خدمات گمرکی به اربابان رجوع، منجر به وصول عایدات دولت به میزان بیش از 900 میلیارد ریال درآمد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ، 373 درصد رشد داشته است.
مدیر گمرک خراسان شمالی در خصوص عملکرد گمرک از ابتدای سال 1401 تاکنون نیز گفت: در پنج ماه سال 1401، بیش از 95 هزار تن کالا به ارزش 68 میلیون و 589 هزار و 580 دلار از طریق گمرک خراسان شمالی به کشورهای هدف صادراتی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 462 و از لحاظ ارزش دلاری 358 درصد، افزایش داشته، این در حالی است که هدف گذاری صادرات کالا تا پایان سال 1401، توسط کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان به میزان 60 میلیون دلار تعیین و پیش بینی شد بود که گمرک استان توانسته است با توجه به ارائه خدمات مستمر و بی وقفه کارکنان خود به واحدهای تولیدی و ارائه خدمات در محل تولید کالا طی 5 ماه امسال آن را محقق کند.
«باقری» کالاهایی همچون زعفران، کود اوره، مقاطع فولادی، پودر کریستال ملامین، شمش آلومینیوم، رب گوجه فرنگی، اسید سیتریک، هیدروکسید سدیم و گرانول حاصل از لاستیک های فرسوده را به عنوان عمده کالاهای صادراتی یاد کرد که به کشور های عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، رومانی و سایر کشور های آسیایی و اروپایی صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مدت مذکور، میزان واردات کالا توسط این گمرک بیش از 38 هزار تن کالا به ارزش بیش از 26 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 418 درصدی از لحاظ وزن و همچنین رشد 70 درصدی از لحاظ ارزش کالا مواجه بوده است.
وی یادآور شد: اغلب کالاهای وارداتی در این مدت، ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولیدی، کالاهای واسطه ای تولید و مواد اولیه سایر کالاها از قبیل سنگ آلومینیوم، گوشت مرغ منجمد، ماشین آلات قالب گیری و خط تولید، کولر اسپیلت، یونیت خارجی کولر گازی، پودر آلومینا و برنج از کشورهای برزیل، چین، پاکستان، ترکیه و سایر کشورها بوده که توسط واحدهای تولیدی بخش خصوصی وارد استان شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی گفت: 13 هزار و ۵۰۰ دانش آموز تحت حمایت این نهاد برای سال تحصیلی جدید نیازمند یاری و کمک نیکوکاران هستند.«مجید الهی راد» در نشست خبری افزود: هم اکنون بیش از 13 هزار و ۵۰۰ دانش آموز و 829 دانشجوی نیازمند تحت حمایت این نهاد قرار دارند.وی اضافه کرد: حدود 14 هزار بسته در قالب آیین «شور عاطفهها» برای توزیع در بین جامعه هدف پیشبینی شده است که این بسته با کمک مراکز نیکوکاری تهیه و توزیع می شود.
وی بیان کرد: حمایت های تحصیلی و جمع آوری کمک برای دانش آموزان در آیین شور عاطفه ها از 15 مرداد آغاز شد و تا 15 مهر ادامه دارد. وی گزارشی از عملکرد کمیته امداد امسال طی پنج ماه امسال را ارائه کرد و گفت: 139 میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سرفصل های مختلف به نیازمندان کمیته امداد توسط مردم کمک شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد رشد داشته است. وی افزود: همچنین طی امسال بیش از 3 میلیارد و 800 میلیون تومان صدقات، 35 میلیارد تومان در حوزه کمک طرح اکرام ایتام، 28 میلیارد و 700 میلیون تومان زکات و سه میلیارد و 500 میلیون تومان نیز در عید قربان به نیازمندان خراسان شمالی کمک شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.