مرتضوی
دغدغه های اهالی هنر هیچ وقت تمامی ندارد؛ دغدغه هایی که گاهی باعث می شود عطای تولید یک اثر هنری را به لقایش ببخشند و بگذرند از آنچه که می تواند دنیایی را زیر و رو کند.
اهالی تئاتر این روزها اگرچه با حجم بسیاری از مسائل و مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و نبود اعتبار، فضای تمرین نامناسب، حمایت های ناچیز و گاهی بی مهری ها مانعی برای فعالیت مناسب شان محسوب می شود اما به خاطرعشق به هنر به دنیای شان رنگ می بخشند. این بار به سراغ هنرمندانی رفتیم که به واسطه تازه کار و جوان بودن شان، کمبودها سبب شده است نتوانند آن گونه که باید در عرصه هنر خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند.
«فدایی» از فعالان عرصه تئاتر خراسان شمالی که چند وقتی مشغول آماده سازی گروه برای اجرای عمومی اثرش است از این که تمرینات گروه در آموزشگاه انجام شد، سخن می گوید و اضافه می کند: به واسطه پذیرفته شدن اثرم در جشنواره تئاتر «مان» به تمرین نیاز داشتیم ولی به دلیل ترافیک کاری بالا در پلاتوی شمس، این فضا در اختیارمان قرار نگرفت و در آموزشگاه به تمرین پرداختیم و اکثر اوقات تمرینات مان به صورت نشسته بود.وی ادامه می دهد: چندی پیش برای حضور در جشنواره تئاتر کوتاه به واسطه پر بودن فضای موجود مجبور شدیم یک مدت در اتاقی که حوزه هنری در اختیارمان قرار داد، تمرین کنیم و بعد در خانه به تمرین پرداختیم و باید بگویم مرکز استان با کمبود فضا مواجه است.
وی ادامه می دهد: از زمانی که می خواهیم یک اثر نمایشی را تولید کنیم، دغدغه مکان تمرین داریم و وقتی نتوانیم برای در اختیار قرار گرفتن فضا هماهنگ کنیم گروه بی انگیزه می شود.
این هنرمند جوان با بیان این که گاهی اوقات مهیا نبودن فضای تمرین سبب شده است اثری را که برای اجرا در نظر گرفته بودند کنار بگذارند، تصریح می کند: به واسطه شرایط اثر نیاز بود 2 ماه فضا در اختیار داشته باشم که به خاطر میسر نبودن این امر، از اجرای اثر صرف نظر کردم.
کارگردان اثر نمایشی «مکعب» به این که در طول 5 دوره جشنواره تئاتر کوتاه شاهد نمایش های خوبی از سوی هنرمندان جوان بودیم، اشاره می کند و از این که چندان امکان اجرای عمومی آثار برای هنرمندان جوان و تازه کار فراهم نیست، گلایه می کند و معتقد است: به نظر می رسد باید انجمن نمایش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به هنرمندان تازه کار بها و این فرصت را برای اجرای عمومی در اختیارشان قرار دهد تا گروه های جوان انگیزه پیدا کنند.
«غلامرضا یوسفی» از هنرمندان فعال تئاتر شیروان که با اثر نمایشی «بالستیک زخم» در جشنواره تئاتر استان حضور پیدا کرده بود، اگرچه معتقد است، مشکلی برای تمرین وجود ندارد، اما مسئله ای را که مانعی برای فعالیت برخی گروه های نمایشی شده است نبود فضای اجرا می داند.
وی واگذاری مجتمع فرهنگی و هنری غدیر این شهرستان به بخش خصوصی را عاملی مهم درکم رنگ شدن اجرای آثار می داند و بیان می کند: هنرمندانی که دست به تولید آثار کمدی می زنند، به واسطه برخورداری از وضعیت خوب گیشه، با اجاره کردن مجتمع اثر نمایشی خود را روی صحنه می برند اما این برای دیگر گروه های نمایشی امکان پذیر نیست.
از نگاه این هنرمند اگر چه شیروان دارای پلاتوی نمایش است اما به خاطر برخی مشکلات فنی نمی توان کاری را روی صحنه برد و تنها می توان به تمرین پرداخت و در ادامه می گوید: قرار بود نواقص موجود در این فضا را از ابتدای سال برطرف کنند اما هنوز اقدامی انجام نشده است.
وی خاطرنشان می کند: به خاطر نبود فضای اجرا، 2 اثری را که از سال گذشته تاکنون تولید کرده ام، نتوانستم به اجرای عمومی دربیاورم.«سعید نیستانی» که امسال با اثر نمایشی «ببخشید مزاحم شدم» در چهاردهمین جشنواره تئاتر استان حضور پیدا کرده بود، به پروسه دریافت فضای تمرین برای جشنواره اشاره می کند و معتقد است: تا زمانی که اثری به مرحله بازبینی نرسیده و پذیرفته نشده است، بسیار سخت می توانیم به فضایی برای تمرین دست پیدا کنیم.
وی ادامه می دهد: به واسطه ارتباطی که با حوزه هنری داشتم، توانستم فضایی را در قالب یک اتاق 3 در 4 برای تمرین در اختیار بگیرم البته فضایی که استاندارد لازم را برای اجرا نداشت.
وی البته به این مسئله که به گروه های تازه کار بهای چندانی داده نمی شود تا بتوانند در فضایی مانند پلاتو به تمرین بپردازند، اشاره می کند و می افزاید: از آن جایی که تئاتر استان به درآمدزایی نرسیده است نمی توان برای تمرین، مکانی را اجاره کرد و باید گفت به واسطه تعدد گروه های نمایشی و وجود تنها یک فضا، مرکز استان با کمبود فضای تمرین روبه رو است.
«محزون» از دیگر فعالان عرصه تئاتر استان اگر چه بر این باور است از زمانی که پلاتوی شمس درست شده تا حدودی کمبود فضای تمرین حل شده است، اما می گوید: به طور حتم هنوز با کمبود فضا رو به رو هستیم.
این هنرمند با اشاره به این که گروه های نمایشی بیشتر می شوند و به طور حتم به همان نسبت به فضایی برای تمرین نیاز است، تصریح می کند: وقتی تعدد گروه وجود دارد و فضای کافی برای تمرین وجود ندارد، هنرمند به طور مداوم درگیر است.
وی با اشاره به این که برای اثر نمایشی «هوای گندم» موفق شدیم 5، 6 روز در پلاتو به تمرین بپردازیم، می گوید: با این که درخواست کردم فضا را در ساعات مد نظر در اختیارم قرار دهند یا حداقل با جابه جایی ساعات زمینه را برای تمرین بیشتر و بهتر فراهم کنند اما این امر میسر نشد.
این کارگردان معتقد است: این امر به طور قطع در کیفیت کار اثر می گذارد زیرا در نهایت ترجیح دادیم با شرایطی که دوستان در نظر گرفتند، در آن فضا به تمرین بپردازیم نه شرایطی که مطلوب ما بود. سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ضمن قبول معضلات پیش روی فعالان تئاتر استان درباره فضای تمرین، با اشاره به این که از انجمن نمایش که مدیریت مجموعه تماشاخانه شمس را بر عهده دارد، خواسته شد تعریفی برای اجرای نمایش صورت بگیرد، تصریح می کند: هر نمایشی قبل از هر اقدامی باید بررسی شود و با تایید شورای نمایش در استان به مرحله تمرین و اجرا برسد.
«حیدری» اضافه می کند: توجه به ارائه و اجرای آثار با کیفیت از دیگر مسائلی است که در این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار می کند: از آن جایی که بخشی از تمرین ها دور میزی است و به تجهیزات فنی نیاز ندارد، طبق هماهنگی های انجام شده در فضای نگارخانه، فرهنگسرای شهروند و... انجام میشود.
وی خاطرنشان می کند: این بدان معنا نیست که هر کاری صلاحیت اجرا در پلاتو را ندارد اما باید کیفیت و استاندارد اجرا در پلاتو رعایت و در این زمینه رتبه بندی شود.
وی اظهار می کند: در کنار کیفیت تئاتر، سطح بندی گروه های هنری برای ما مهم است و کارگردان اگرچه دوست دارد اثرش را به اجرا برساند اما باید دید به چه قیمتی زیرا به هر قیمتی نمی توان کار را ارائه کرد.
به گفته وی، البته سمت و سو گرفتن آثار نمایشی به اجرا در فضای پلاتو به این مقوله دامن زده است. وی تصریح می کند: قرار داشتن فضای گلشن در اختیار بخش خصوصی منافاتی با اجراهای صحنه ای ندارد و به متقاضیان آثار قاب صحنه ای، مجوز داده می شود.
وی ضمن تایید کمبود فضای تمرین و نیاز به ایجاد فضاهای تخصصی، از تجهیز فضاهای موجود برای تمرین خبر می دهد و می گوید: در کنار فضای تخصصی اهالی هنر از دیگر مکان ها برای تمرین بهره می گیرند.