در گفت و گو با «مجید علی اسلام» طراح صحنه و لباس مطرح شد:
تعداد بازدید : 310
جزئیاتی از سریال «سلمان فارسی» و فیلم جدید «حاتمی کیا»
مریم ضیغمی-همه عوامل یک اثر نمایشی از کارگردان و فیلم نامه نویس گرفته تا عوامل دیگر همچون طراح صحنه، صدابردار و بازیگر تلاش می کنند و زحمت می کشند تا یک فیلم ساخته و دیده شود. در یک کار نمایشی همه چیز باید در کنار هم درست و حرفه ای باشد تا نتیجه مطلوبی داشته باشد و یکی از این عوامل موثر که کمتر در سینما و تلویزیون دیده می شود طراح صحنه و لباس است. «مجید علی اسلام» از آن چهره های زحمتکش، شاخص و موفق است که طراحی لباس و صحنه آثار مطرح بسیاری را انجام داده و اغلب بینندگان کارهایش همچون «شاهگوش»، «دندون طلا»، «چهارچرخ»، «پرنده باز»، «دختری به نام آهو»، «یادم تو را فراموش»، «درخونگاه» و «ساخت ایران2 » را دیده اند. او با سریال موفق و پربیننده شبانه «بانوی سردار» مهمان قاب شیشه ای بود و بهانه ای شد تا درباره تجربه جدیدش در سریال «سلمان فارسی» با داوود میرباقری و فیلم «خروج»، اثر جدید ابراهیم حاتمی کیا همکلام شویم.
شما تجربه های مختلفی در زمینه کاری تان داشتید؛ می خواهم بدانم تفاوت کار تاریخی مثل «بانوی سردار» با دیگر ژانرها در چیست؟
کار تاریخی خیلی چالش برانگیز است و باید بیشتر از تخیل ات استفاده کنی. طراحی در کار تاریخی برایم جذاب است به همین دلیل کار عاشقانه و درام که به روز باشد به من پیشنهاد داده نمی شود.
گویی کار سخت را دوست دارید؟
بله. فعالیتم را با داوود میرباقری شروع کردم و این پایه را او به من یاد داد و هر چه دارم از اوست.
بیشترین همکاری تان با داوود میرباقری است؟
درست است. اکثر ساخته های «داوود میرباقری» طولانی است و بیشتر سال های زندگی ام را با او سپری کردم.
با توجه به این که اغلب جوانان سودای بازیگر و دیده شدن دارند آیا طرفدار حرفه شما هستند یا خیر؟
کار ما خیلی سخت است و طرفداران آن هم خیلی زیاد نیستند. همه کار راحت و دیده شدن را دوست دارند چون پول و دیده شدن مال بازیگر و همه چیز آن سمت است و قاعدتاً همه به آن سمت می روند و پشت دوربینی ها در مدیوم پایینی قرار می گیرند؛ از دستمزدها گرفته تا سختی کار. همه ما در پشت صحنه کار می کنیم تا بازیگر بدرخشد.
با این علاقه ای که به طراحی صحنه و لباس داشتید چرا مهندسی مکانیک خواندید؟
من از 16 سالگی کار تئاتر انجام می دادم ولی تک پسر بودم و پدرم دوست داشت مهندسی بخوانم. وقتی تحصیلات دانشگاهی ام تمام شد خانواده ام دیدند که گرایش من هنر است و موافقت کردند و از آن به بعد فعالیت هایم جدی تر و حرفه ای تر شد.
نخستین حضور جدی تان در سال ۱۳۸۲ به بازی در نقش «منذر» سریال «مختارنامه» و طراحی صحنه آن برمی گردد؛ درست است؟
بله همین طور است. من در تمرین ها همیشه کنار داوود میرباقری بودم تا بازیگر گریم بشود و بیاید. عوامل پشت صحنه جای بازیگران سر صحنه می ایستادند تا میرباقری بتواند قاب ها را بررسی کند و من هم اکثر اوقات جای بازیگران دیالوگ ها را می گفتم و میزانسن ها را انجام می دادم. او به چند نفر از عوامل پشت صحنه نقش داد تا یادگاری از سریال برای مان بماند و من نقش «منذر» برادر کوچک عبدا... بن زبیر را بازی کردم.
داوود میرباقری که کارگردانی سختگیر است و در انتخاب هایش وسواس دارد چه چیزی در شما دیده که در اغلب ساخته هایش حضور دارید؟
او فوق العاده آدم باهوشی است و می داند که آدم ها در چه چیزی استعداد دارند و کجا باید از این استعداد استفاده کرد. دوست داشتم بعد از «مختارنامه» فیلم خودم را بسازم اما او به من پیشنهاد داد که چون در این عرصه قوی تر هستم و بهتر فکر می کنم همین راه را ادامه دهم، بنابراین از من حمایت کرد و در کارهای بعدی اش همچون «شاهگوش»، «دندون طلا» و «ماه تی تی» طراحی انجام دادم و در کنارش بودم و هم اکنون تشخیص داده در سریال «سلمان فارسی» به عنوان دستیار کارگردان بک گراند حضور داشته باشم.
«سلمان فارسی» کی کلید می خورد؟
عناصر زیادی باید آماده شوند؛ قرار است سریالی با ابعاد و حجم گسترده ساخته شود که «مختارنامه» این حجم از ابعاد را نداشت. باید از سوی سازمان در این شرایط حمایت و در خصوص ابعادش اندیشیده شود. سلمان سفرهای زیادی داشت و مجبوریم که در دکورها و کشورهای دیگر فیلم برداری داشته باشیم بنابراین باید بودجه درست تخصیص داده شود. مطمئن باشید سلمان اگر ساخته شود یک مدیوم جدید در هنر نمایش را شاهد خواهید بود.
فکر کنم همکاری با داوود میرباقری آن قدر لذت بخش بوده که شما از ساخت فیلم تان منصرف شدید؟
بله همین طور است. او مرا به این مسیر آورد. اکنون هم در گچساران برای طراحی فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی کیا هستم. قصه به معضلات کشاورزان می پردازد. داستان چند کشاورز فداکار است که در این منطقه اتفاقاتی برای شان رخ می دهد و در اعتراض به نبود آب حرکتی انجام می دهند.
پس با این توضیحات حال و هوای فیلم با دیگر ساخته های حاتمی کیا متفاوت است؟
بله حاتمی کیا تصمیم گرفته در قاب و مدیوم جدیدی کار کند، یک فیلم فرم و وسترن است که عناصر وسترن ایرانی را دارد و فیلم جاده ای است و خوشحالم که او می خواهد یک فرم جدید را انتخاب کند. فکر کنم فیلم «خروج»، خروج خود حاتمی کیا از فرم همیشگی است و من هم آمده ام در کنارش آن چه را که یاد گرفته ام با او تقسیم کنم. ان شاءا... بتوانیم در فضایی جدید فیلمی جدید و جذاب برای مردم بسازیم. من کارهای سخت و آدم های سختگیر را دوست دارم.
از کدام کارتان لذت بردید و آن را دوست داشتید؟
از «مختارنامه» خیلی چیزها یاد گرفتم و برایم حکم دانشگاه را داشت و استادان بزرگ در این کار بودند و چندین سال از داوود میرباقری چیزهایی یاد گرفتم ولی کاری که خودم دوست دارم و روحم را آرام می کرد «دندون طلا» بود.
فیلم «درخونگاه» را هم روی پرده دارید.
درست است. سال گذشته در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به خاطر موضوعی که داشت مورد اقبال داوران نبود و سعی کردند به دلیل موضوع تلخ اش به فیلم پرداخته نشود.
هم اکنون علاوه بر انجام کارهای «سلمان فارسی» در کنار ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم «خروج» هستید؟
سعی کردم با تمرکز روی کار حاتمی کیا کار کنم تا دکورهای شان آماده شود و بتوانند به راحتی کار کنند. البته در ذهنم است که برای هر سکانس «سلمان فارسی» فکر کنم که در بک گراند چه افرادی حضور دارند و چه اتفاقی قرار است بیفتد.
حرف پایانی تان با خوانندگان ما.
خیلی ممنونم که خوانندگان تان کارها را می بینند و توجه می کنند. به ما انتقاد که می کنند خوشحال می شویم و می فهمیم کار را با دقت نگاه کرده اند. ما برای رضایت مردم کار می کنیم و کم و کاستی اگر هست اندکی از کم تجربگی ماست اما بیشترش به این برمی گردد که چقدر می خواهند برای آثار سرمایه گذاری کنند که ما هم متناسب با آن کار کنیم. وقتی بودجه مناسب در اختیار کار قرار می گیرد اثر به منصه ظهور می رسد اما وقتی بودجه کم باشد نمی توانیم خیلی خلاقیت داشته باشیم و فضاسازی کنیم. بیایید از مدیران بخواهیم برای هر استانی آن قدر بودجه بگذارند که بتوانند همه شخصیت های شان را برای مردم به نمایش در بیاورند و مردم لذت ببرند.