ضیغمی- در ژانر محبوب کمدی در سینما و تلویزیون دو عنصر مهم وجود دارد که وجود هر نوع نقص و ضعف در آنها میتواند به منزله تیر خلاص بر پیکر اثر مورد نظر باشد؛ اولین عنصر فیلمنامه یا متن مناسب و هوشمندانه و عنصر دوم، انتخاب بازیگر مناسب است. برخی بازیگران زن کمدی در دو دهه اخیر در سریال های مختلف تلویزیونی ظاهر شدند و اثری ماندگار از خودشان به جا گذاشتند و در این عرصه موفق ظاهر شدند و در ذهن مخاطبان ماندند. در این مطلب نگاهی به کارنامه کمدین های زن هنر هفتم در ایران داریم که نقش های شان گل کرد.
مرجانه گلچین
ورود به کمدی: شروع فعالیت کمدی این بازیگر از سریال «بزنگاه» رضا عطاران بود.
در واقع گلچین که تا پیش از این عمده فعالیت هایش بازی در سریال های خانوادگی و اجتماعی بود بعد از «بزنگاه»، تغییر رویه داد و به طور کامل به عرصه کمدی وارد شد.
موفقیت در یک نقش: حضورش در کمدی «بزنگاه» و استفاده از تکیه کلام های مختلف، برای گلچین موفقیت فراوانی را در پی داشت.
تکرار نقش: کاراکتر کمدی که گلچین در سریال عطاران با آن ظاهر شد در کارهای بعدی او مثل «شمس العماره»، «خوش نشین ها»، «سه دونگ، سه دونگ» و «راه دررو» تکرار شد تا جایی که به شخصیت ثابت گلچین تبدیل شده است. او همین کاراکتر را در سریال «شاهگوش» تکرار کرد.
بهاره رهنما
ورود به کمدی: بعد از یک دهه تجربه بازیگری، فیلم «نان و عشق و موتور ۱۰۰۰» نام بهاره رهنما را بیش از پیش سر زبان ها انداخت.
موفقیت در یک نقش: رهنما با «دایره زنگی» علاقه اش را بار دیگر به ژانر کمدی نشان داد.او سال ۸۵ در سریال مناسبتی «زیرزمین» حضور یافت. این سریال پیش درآمد حضور رهنما در سریال موفق «مرد هزار چهره» محسوب می شود.
تکرار نقش: سعی می کند در آثار کمدی، خروجی متفاوتی داشته باشد که نتیجه اش را می توان در فیلم و سریال هایی مثل «دایره زنگی»، «سن پترزبورگ»، «ورود آقایان ممنوع»، «چک برگشتی» و «پژمان» ردیابی کرد.
شقایق دهقان
ورود به کمدی: سکوی پرتاب دهقان برای ورود به عرصه کمدی، بازی در سریال «پاورچین» بود. او بعد از ورود به گروه «مهران مدیری» در این مسیر قرار گرفت و کمدی را ادامه داد.
موفقیت در یک نقش: او با این که در نقش یاسمن «پاورچین» بسیار دیده شد و مورد توجه قرار گرفت و در «شب های برره»، موفقیت دیگری را در کارنامه بازیگری اش ثبت کرد اما گل اصلی را در بازی در نقش «خانم شیرزاد» در «ساختمان پزشکان» زد.
تکرار نقش: با وجود بازی در نقش ها و موقعیت های تقریباً شبیه به هم، شاید بتوان گفت در هیچ کدام از سریال ها، بازی موفق کارهای بیان شده را تکرار نکرد.
مریم امیرجلالی
ورود به کمدی: «خانه به دوش» سکوی پرتاب بازیگری شد که تا پیش از آن با کارگردان های مطرحی در سینما و تلویزیون کار کرده بود. مریم امیرجلالی با این سریال «رضا عطاران» توانایی هایش را نشان داد.
موفقیت در یک نقش: قرابت کاراکتر او در «خانه به دوش» با نمونه های عینی جامعه، باعث شد خیلی زود به دل مخاطبان بنشیند. امیرجلالی با عصبانیت یک باره اش خالق کاراکتر تازه ای در سریال های تلویزیونی شد.
تکرار نقش: امیرجلالی هنوز نتوانسته به طور کامل از زیر سایه «خانه به دوش» خارج شود. این کاراکتر در کارهای بعدی عطاران و در چند فیلم و سریال کمدی دیگر تکرار شد و مخاطبان از این بازیگر همین نقش ها را می خواستند. امیرجلالی سعی می کرد با حلاوتی که به نقش می دهد از تکرار فرار کند اما از یک جایی به بعد سعی کرد به قالب جدی بازیگری بازگردد.